Tomskifoto.jpg

Studenten zoeken duurzame oplossingen tijdens Global Goals Jam

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

In opdracht van lokale bedrijven twee dagen lang samenwerken aan uitdagingen op het gebied van duurzaamheid: dat is wat Saxion-studenten van verschillende opleidingen vrijdag en zaterdag doen tijdens de Global Goals Jam aan het Ariënsplein.

De Global Goals Jam is in het leven geroepen om aandacht te genereren voor de zeventien Sustainable Development Goals (SDG) en daar ook daadwerkelijk wat aan te doen. Over de hele wereld werken studenten in creatieve en interdisciplinaire teams samen om vraagstukken van lokale bedrijven op te lossen. Zo ook bij Saxion. Ruim vijftig studenten gaven zich op om duurzame concepten te bedenken voor opdrachtgevers Sekisui Plastics, de gemeente Enschede en Workday Waste Walk en gingen daarmee aan de slag.

In de maatschappij verworteld

“Saxion heeft in maart de Sustainable Development Goals-charter getekend,” vertelt Jurrie Barkel, docent en organisator van de Global Goals Jam bij Saxion. “Hiermee laten we zien dat we er ook daadwerkelijk iets aan doen. Ik denk dat het in het moderne onderwijs past om je met duurzaamheid bezig te houden. Het is een thema dat niet alleen een trend is, maar ook in de maatschappij verworteld is. Dat betekent dat ook wij als opleidingsinstituut moeten nadenken: hoe sturen wij onze studenten de wijde wereld in? In die zin is het heel belangrijk om over de SDG’s na te denken, maar ook om er wat mee te doen.”

Britt Hoekstra van Sekisui Plastics over de Global Goals Jam

Jurrie hoopt dat het project de studenten bewust maakt van het bestaan van de SDG’s, maar ziet ook kansen voor de bedrijven die meewerken. “Zij kunnen aan zowel de eigen organisatie als de buitenwereld laten zien dat ze met duurzaamheid bezig zijn en gebruiken de brainpower van Saxion om met oplossingen te komen. Oplossingen waar ze zelf misschien nog nooit aan gedacht hebben.”

Sekisui Plastics als opdrachtgever

Een van de bedrijven die als opdrachtgever fungeert is Sekisui Plastics uit Almelo. Zij willen het piepschuim dat ze fabriceren gaan recyclen, maar hebben geen idee hoe ze dat piepschuim, eenmaal verwerkt in een eindproduct, weer in handen krijgen. “En daarom leek het ons interessant om studenten daar eens naar te laten kijken,” vertelt Britt Hoekstra, directiesecretaresse van het van origine Japanse bedrijf en voormalig Saxion-student. “We denken dat een dag als vandaag heel erg waardevol is, omdat studenten vaak nieuwe ideeën hebben en zeker als ze samenwerken, want dan weten ze toch altijd meer. We hebben hoge verwachtingen en hopen dat het ons ideeën oplevert over hoe we hiermee kunnen beginnen,” aldus Britt. “Maar het is ook gewoon heel erg leuk om hier samen met studenten aan te kunnen werken.”

Global Goals Jam

De Global Goals Jam is een tweedaags evenement dat gelijktijdig plaatsvindt in verschillende steden wereldwijd. Studenten en professionals ontmoeten elkaar en werken samen aan het creëren van ideeën, brainstormen en het maken van prototypen gebaseerd op de United Nations Sustainable Development Goals.

Saxion nodigde studenten en docenten vanuit alle studies uit om hun denkkracht te bundelen en creatieve ideeën te bedenken om levensechte problemen op te lossen. Dit jaar bestaat de Global Goals Jam in Enschede uit twee elementen. Een gedeelte vindt plaats bij Saxion Hogeschool Enschede, het andere gedeelte vindt plaats bij DesignLab Universiteit Twente. Alle oplossingen zullen uiteindelijk worden aangeboden in het wereldwijde netwerk van de Global Goals Jam Community.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.