Niels regisseur

Alumnus Niels vond zijn droombaan en mikt nu op Hollywood

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Elk jaar studeren tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze alumni terecht? Niels Bourgonje rondde in 2007 zijn studie Kunst en Techniek (nu Creative Media & Game Technologies) af, werd filmregisseur en tekende onlangs een contract bij een van de grootste agencies van Hollywood.

Hoi Niels, wat doe je precies?

“Ik ben freelance regisseur van commercials en korte fictiefilms. De commercials regisseer ik voor bedrijven als Philips, Tommy Hilfiger, McDonalds, Mercedes Benz, Hornbach, Domino's Pizza, Calvin Klein, Renault en Nestle. Mijn korte films zijn vaak eigen initiatieven, die ik maak in samenwerking met omroepen als BNNVARA en de NTR en fondsen als het Mediafonds en het Amsterdamse Fonds voor de Kunst.”

Je tekende onlangs bij William Morris Endeavor, een van de grootste agencies van Hollywood. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

“Mijn nieuwe korte film, de horror/thriller Swipe, werd gezien door WME nadat een jurylid van een Amerikaans filmfestival het naar ze had doorgestuurd. Ze waren hier zo van onder de indruk, dat ze mij graag als klant wilden hebben. Een agent hebben in Hollywood geeft mij een ingang om ook in Amerika contacten te leggen en hopelijk op die manier een fictieproject in Hollywood te kunnen maken. Grappig detail: mijn agent vertegenwoordigt ook acteurs Jake Gyllenhaal en Dustin Hoffman, actrices Rachel Weisz en Felicity Jones en regisseur M. Night Shyamalan, bekend van de film The Sixth Sense. Voor mij persoonlijk voelt dat als een enorme bevestiging dat ik door de jaren heen zo gegroeid ben als filmmaker, dat ik nu zelfs de kans krijg om in Hollywood te werken."

Wat is het leukste van je werk?

“Het leukste is dat geen dag hetzelfde is. Iedere dag is een verrassing en een uitdaging. Veel mensen worden afgeschrikt door het onzekere bestaan, maar ik vind het juist leuk dat ik nooit weet wat mij die dag te wachten staat. Het ene moment zit je naar je telefoon te staren, het andere moment teken je bij één van Hollywoods grootste agentschappen.”

Niels over zijn droombaan

Wat is het meest bijzondere wat je tot nu toe hebt gedaan?

“Ieder nieuw project overtreft vaak de vorige. Vaak ook omdat je als maker de lat steeds hoger wil leggen. Na shoots in Los Angeles, IJsland en Zweden was een shoot in New York een spannende volgende stap. Daar heb ik Swipe gefilmd, met een volledige Amerikaanse cast en crew. Het was door de ambitie van deze film dat Hollywood interesse begon te krijgen.”

In hoeverre is dit je droombaan?

“Al vanaf mijn twaalfde wilde ik regisseur worden. Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door het feit dat ik naast een videotheek opgroeide en gefascineerd raakte door de mogelijkheden die het medium film te bieden heeft. Verhalen vertellen is een tijdloze bezigheid, maar met film kun je een miljoenenpubliek bereiken. Dat is toch de grootste kick: dat je iets maakt dat de wereld over reist.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Saxion leerde mij heel erg om jezelf te ontwikkelen en onafhankelijk te zijn. Iets dat als filmmaker erg belangrijk is, omdat je het juist moet hebben van je drive om iets moois te maken. Tijdens mijn studietijd omringde ik mij met gelijkgestemden die allen gefascineerd waren door film. We hebben elkaar heel erg gemotiveerd om steeds beter te worden. Dit zijn vrienden voor het leven geworden.”

Welke tips heb je voor studenten die ook zo'n mooie baan willen vinden?

“Laat je niet wijsmaken dat de Filmacademie de enige weg is om verder te komen in film. Er zijn genoeg Saxion-alumni die nu prachtig werk leveren in de Nederlandse filmwereld. Maar je moet bereid zijn daar keihard voor te werken, dus doe het alleen als je het echt wil. Anders kom je er niet.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.