Bram van WWF
Studentenleven

‘Niet verwacht dat ik een jaar na mijn afstuderen met zulke toffe projecten bezig zou zijn’

Elk jaar studeren tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze alumni terecht? Voormalig Media, Informatie en Communicatie-student Bram Beckmans ontwikkelde als afstudeeropdracht een educatief programma voor het Wereld Natuur Fonds, werd Junior Advisor Educatie en levert dit lesmateriaal nu aan meer dan drieduizend scholen. “Als de kinderen een poster of filmpje hebben gemaakt en naar ons opsturen, geeft dat veel voldoening. Zij zijn de beslissers van morgen.”

Hoi Bram, waar werk je precies?

“Ik werk bij het Wereld Natuur Fonds (WWF) in Zeist. WWF is een wereldwijde natuurbeschermingsorganisatie die streeft naar een wereld waarin mens en natuur floreren. Over de hele wereld beschermt WWF bedreigde diersoorten zoals tijgers en neushoorns, en gaan we bedreigingen voor de natuur tegen, zoals stroperij, plasticvervuiling in de oceanen en klimaatverandering. Dit doen we samen met WWF-kantoren in wel honderd landen. We inspireren mensen om nét dat beetje extra te doen voor een betere wereld, ook in Nederland, waar we een grote achterban met honderdduizenden donateurs hebben.”

En wat doe je daar?

“Ik ben als Junior Advisor Educatie werkzaam bij het jeugd- en educatieteam van WWF. Sinds september hebben we een nieuw educatief programma voor basisscholen: Toekomstkunde, een gratis aanbod van wekelijks lesmateriaal over een actueel onderwerp dat te maken heeft met natuur, klimaat, duurzaamheid en wilde dieren. Bijvoorbeeld de bosbranden in de Amazone of de walvissterfte door plastic afval. Wij maken daar dan een les over. Inmiddels ontvangen ruim drieduizend scholen de lessen iedere week. Mijn taak is om de wekelijkse productie van de lessen te begeleiden van A tot Z, na te denken over de creatieve invulling van de lessen en contact te houden met de natuurexperts van WWF, die alles weten over bijvoorbeeld de Amazone. De complexe info vertaal ik dan met een klein redactieteam naar leuke lessen, waarbij kinderen zelf ontdekken wat zij kunnen doen voor een betere wereld. Mijn werkzaamheden bestaan ook uit het ontwikkelen van gastlessen voor vrijwilligers: zij bezoeken scholen in het land en vertellen daar over ons werk. Ook denk ik regelmatig mee over campagnes en evenementen voor de WWF-Rangers: onze jeugdleden, waar mijn team ook verantwoordelijk voor is.”

Hoe ben je daar terecht gekomen?

“Toen ik voor mijn studie Media, Informatie en Communicatie, tegenwoordig Creative Business, zocht naar een educatieve afstudeeropdracht, kwam ik al snel bij WWF uit. Dat was destijds al een bedrijf waar ik veel affiniteit mee had en ze hadden een toffe onderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen wij ons structureel vestigen in het basisonderwijs?’ Ik deed onderzoek en schreef een adviesrapport waar ik een mooie 8 voor haalde, maar nog mooier was het contract dat ik aangeboden kreeg. Ik mocht mijn advies omzetten naar werkelijkheid en daar is na een vervolgonderzoek en een ontwerptraject met een externe partij Toekomstkunde uit voort gekomen! Inclusief de afstudeerperiode ben ik alweer ruim anderhalf jaar werkzaam bij WWF en dat bevalt heel goed.”

Kies met je afstuderen een plek waar je echt zou willen werken én bespreek vooraf of die optie er is. Zo kan je echt een doel stellen waar je voor wilt gaan.

Bram met een tip voor toekomstige afstudeerders

Wat is het allerleukst aan je werk?

“Het creatief bezig zijn en waardering krijgen voor het werk dat je doet. Wekelijks nieuwe lessen maken en iedere les net weer iets anders laten zijn dan de vorige is een leuke uitdaging. Kinderen die dan vervolgens een creatie – een poster of een filmpje dat ze hebben gemaakt tijdens een les – naar ons opsturen, geeft veel voldoening. Ook ben ik verantwoordelijk voor de marketing rondom Toekomstkunde en is het mijn taak om te zorgen dat zoveel mogelijk scholen meedoen en het ook blijven waarderen. Daar kleven zeker wat verantwoordelijkheden aan vast, ook op financieel gebied. Dat is spannend, maar ook ontzettend leuk: het leert je om scherp te zijn. Daarnaast begeleid ik sinds september een stagiair van Saxion. Zij doet ook de studie Media, Informatie, Communicatie.”

Waarom is het zo belangrijk dat de jeugd de natuur gaat omarmen?

“Omdat zij de beslissers van morgen zijn, de politici van de toekomst en de creatievelingen die de nieuwste snufjes gaan uitvinden. Het is goed om daar ook een stukje natuurbewustzijn in bij te brengen. De natuur kan in principe best wel zonder de mensheid, maar de mensheid zeker niet zonder natuur.”

Wat is het meest bijzondere wat je tot nu toe hebt gedaan bij WWF?

“Toch wel het hele traject van Toekomstkunde. Het begon met een afstudeeronderzoek en nu zijn we in het najaar van 2019 op een punt waarbij leerkrachten ons als onmisbaar benoemen voor hun onderwijs, zo snel kan het gaan. Om zo’n traject op te zetten en te zien groeien is erg bijzonder. Ook bezocht ik in juni dit jaar het kantoor van WWF in het Verenigd Koninkrijk, om te kijken hoe ze daar werken aan educatie. Dat was een mooie driedaagse trip naar Woking, vlakbij Londen.”

In hoeverre is dit je droombaan?

“Ik had jaren geleden niet verwacht dat ik iets meer dan een jaar na mijn afstuderen al met zulke toffe projecten bezig zou zijn en al helemaal niet bij een organisatie als WWF. Ik heb het altijd interessant gevonden om voor grote of bekende bedrijven te werken, omdat je daar vaak echt het verschil kan maken en zeker als je zoals mij content maakt, je je uitingen kwijt kunt aan een groot publiek. Wat je ook vaak ziet is dat afgestudeerden rustig beginnen qua werkzaamheden. Ik werd nogal in het diepe gegooid met de ‘druk’ van het verder uitvoeren van mijn onderzoek. Dat moet je liggen, maar als dat zo is, leer je er ontzettend veel van en boek je mooie resultaten.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“De sfeer binnen de opleiding was altijd geweldig: leuke docenten, leuke klasgenoten en leuke projecten om aan te werken. Vooral aan het bedenken van nieuwe concepten heb ik veel gehad. Bij de studie MIC begon je ook vaak op ‘nul’ en was het doel een campagne op te zetten of een leermiddel te ontwikkelen, dat zie ik bij WWF ook veel terug. We werken aan veel nieuwe dingen die door middel van onderzoek doen en brainstorms tot stand komen. Ook was het prettig om binnen de opleiding veel stages te mogen doen en bedrijven te bezoeken: zo krijg je een goed beeld van de werkelijkheid.”

Welke tips heb je voor studenten die ook zo'n mooie baan willen vinden?

“Het loont om veel inspiratie op te doen: bezoek evenementen of congressen die voor jouw werkveld relevant zijn. En probeer te netwerken, dan ontstaan er altijd mooie kansen, al is het een keer een kopje koffie drinken bij een leuk bedrijf. Kies met je afstuderen een plek uit waar je echt zou willen werken én bespreek vooraf of die optie er ook is. Zo kan je echt een doel stellen waar je voor wilt gaan, naast het behalen van je diploma natuurlijk.”

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Nathan Reinds.jpeg Business

Alumnus Nathan komt als freelance fotograaf op unieke plekken

10 juni 2021
Business

Alumnus Julia speelt bij Kato Projecten in op het massale thuiswerken

11 maart 2021
Alumnus Jordy1.jpeg Business

Alumnus Jordy is docent op de opleiding die hij zelf ook heeft gevolgd