_R4A5189_Jerome Wassenaar.jpg
Studentenleven

Solar Team Twente aan kop tijdens World Solar Challenge

Solar Team Twente is na twee racedagen in Australië koploper van de Bridgestone World Solar Challenge. Nadat het team zondag tijdens de eerste etappe de voorste vier ploegen wist in te halen, bouwden de Twentse studenten maandag de voorsprong uit.

Foto: Jerôme Wassenaar

Het Solar Team kwalificeerde zich zaterdag als vijfde voor de World Solar Challenge en moest zondag bij de start daarom vier ploegen voor zich dulden. Sonnewagen Aachen, Kogakuin University Solar Team, Top Dutch Solar Racing werden echter al binnen enkele minuten voorbijgereden door zonneauto RED E.

Stressvolle inhaalactie

Het inhalen van koploper Agoria Solar Team was vervolgens een stuk stressvoller, vertelt coureur Hidde de Vries. “Tijdens het inhalen kwam een tegenliggende vrachtwagen met aanhangers voorbij. Dat voel je goed in de kleine zonneauto. Ik moest dus zowel letten op het veilig inhalen van het team als het veilig passeren van de vrachtwagen. Toen de actie succesvol was verlopen en ik besefte dat we eerste lagen, voelde dat echt geweldig.”

Voorsprong uitgebouwd

Maandagochtend rond acht uur Nederlandse tijd reden de Twentse studenten weg van de kamplocatie voor de tweede etappe van de race. Na 621 kilometer rijden sloot Solar Team Twente de dag af met een voorsprong van twintig minuten op nummer twee Vattenfall Solar Team uit Delft.