Solar team Twente verrast concurrentie met veelbelovend elektronisch ontwerp / Foto: Jérôme Wassenaar
Studentenleven

Solar team Twente verrast concurrentie met veelbelovend elektronisch ontwerp

Leestijd Minuten

Solar Team Twente toonde deze week tijdens de technische keuring van de Bridgestone World Solar Challenge voor het eerst de geheimen in zonneauto RED E. De zonneauto is uitgerust met een nieuw type accu. Met deze innovatie onderscheidt het team zich sterk van andere concurrenten. Na drie dagen overleg met de organisatie is RED E technisch goedgekeurd.

Ander type accu

Solar Team Twente kiest deze editie voor een nieuw type accu. De accu bestaat uit cellen die lithium, ijzer en fosfaat bevatten, ook bekend als de LiFePO4-accu. In vergelijking met lithium-ion cellen, het type waarmee het solarteam vorige editie reed, zijn de cellen veiliger, zorgen ze voor een betere wegligging van de zonneauto en leveren ze een elektrisch voordeel op. “We maken gebruik van een veelbelovende technische innovatie” vertelt technische manager Sybren Wubs. “De keuze van deze accu heeft effect op elk systeem in de auto. Op elektrisch gebied is de zonneauto helemaal opnieuw ontworpen.”

Technische keuring

Maandag startte de technische keuring waar RED E werd gecontroleerd op veiligheidseisen en de reglementen. “De nieuwe accucellen werden duidelijk bewonderd door andere teams. Daarnaast werd het onbekende elektrische systeem natuurlijk grondig onderzocht door de organisatie. Hierdoor duurde het drie dagen voordat de auto werd goedgekeurd en kunnen we met trots vermelden dat we zondag met een elektrisch totaal vernieuwde auto aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge staan.“ vertelt raceleider Annelies Dekker.

Innovatie door samenwerking met bedrijfsleven

Een grote verandering aan het elektronisch systeem bracht flinke uitdagingen mee. Door nauwe samenwerking met partners was het team in staat om het systeem compleet te vernieuwen. “Het bedrijf Super B heeft ons geholpen met het transport, de assemblage en de levering van de accucellen. Alleen door samen te werken met het bedrijfsleven kunnen we dit soort nieuwe technieken ontwikkelen.” vertelt Sybren.

Bridgestone World Solar Challenge

Op 13 oktober 2019 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam ruim 3000 kilometer dwars door de outback van Australië met zonneauto RED E. De challenge kent drie verschillende klassen. Solar Team Twente doet mee in de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s. Het Twentse solarteam is tijdens de race live te volgen via social media.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van meer dan 150 partners. Samen beoefent het solarteam topsport en bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto “Challenge triggers innovation”. Daarom neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.

Foto: Jérôme Wassenaar