Project Aardehuizen in Olst werk samen met Saxion lectoraat Duurzame Energievoorziening

Testen met een buurtbatterij om duurzaam opgewekte energie op te slaan

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Hoe slaan we een teveel aan duurzaam opgewekte energie op in een woonwijk om later op de dag te gebruiken? Dat is de vraag waar studenten bij het project Aardehuizen in Olst mee aan de slag gaan voor het lectoraat Duurzame Energievoorziening. Ze testen met een buurtbatterij en de reeds in woningen aanwezige elektroboiler. De batterij slaat overdag het overschot aan energie op en sluist het door naar waar het nodig is.

“Wat we willen bereiken is dat meer van de energie die wordt gebruikt uit zelf opgewekte energie komt”, legt lector Richard van Leeuwen van het lectoraat Duurzame Energievoorziening bij Saxion uit. “De energie die overdag door de zonnepanelen wordt opgewekt kan alleen overdag worden gebruikt. Het overschot gaat naar het stroomnet. De energie die de bewoners ’s avonds en ’s nachts gebruiken komt van het stroomnet. Het zou mooi zijn dat het overschot van de energie die overdag wordt opgewekt opgeslagen kan worden en kan worden verdeeld over de benodigde huizen in de avond en nacht. Dus we gaan kijken of de buurtbatterij een goede energieopslag is.”

Comfortabel leven

Er wordt in dit onderzoek getest in de woonwijk. Bewoners gaan ervaren hoe het in de praktijk is. “En daarop gaan wij ze weer bevragen en kijken of het een comfortabele situatie is. Is het water warm genoeg? Deze informatie is nodig voordat het product klaar is voor de maatschappij”, vertelt de Saxion-lector.

Ook wordt er al nagedacht over het vervolg: hoe krijgen we een goede balans tussen vraag en aanbod van duurzaam opgewekte energie in een woonwijk?  Richard: “Dan gaan we kijken naar hoe de energie onderling het beste verdeeld kan worden en welk administratief systeem daar op komt: want dan kunnen buurtbewoners die meer energie produceren dat makkelijk verrekenen met buren die net iets te kort komen. Daar zijn natuurlijk al ideeën over. Zo denken we aan de toepassing van blockchain.”

Project Aardehuizen in Olst in samenwerking met Saxion lectoraat Duurzame Energievoorziening

Eerder onderzocht: meetsysteem

Het is niet de eerste keer dat er wordt gewerkt aan het project Aardehuizen. De afgelopen maanden heeft de lector met studenten gewerkt aan de realisatie van een meetsysteem voor de opwek- en verbruiksprofielen van bewoners in de woonwijk in Olst. Daarnaast is er ook gekeken naar het verschil tussen de opgewekte energie en het verbruik ervan. Richard: “Hierdoor konden we kijken hoe groot de batterij moest zijn ook met betrekking tot het slimme systeem waar we het aan toe willen voegen.”

Doordat dit theoretische onderzoek is gedaan kan er vervolgonderzoek plaatsvinden. “Nu gaan we echt de buurt in”, vertelt Richard. Naar verwachting start het onderzoek met de buurtbatterij in het nieuwe kalenderjaar mits subsidie wordt toegekend.

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!