BNNVARA Emma Wortelboer en Jurre Geluk

Alumnus Jesse maakt de gekste dingen mee bij BNNVARA

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Elk jaar studeren tal van studenten af bij Saxion, maar waar komen deze alumni terecht? Jesse Wigger wist tijdens zijn studie Media, Informatie en Communicatie dankzij zijn inzet en enthousiasme niet alleen een afstudeerplek te bemachtigen bij BNNVARA, maar ook zijn eerste baan als Senior Camjo.

Foto header: BNNVARA, presentatoren Emma Wortelboer en Jurre Geluk

Hi Jesse, wat is jullie core business?

"Ik werk bij BNNVARA, bij de titel Spuiten en Slikken. Spuiten en Slikken is sinds september 2018 volledig overgegaan op online. De reguliere tv-afleveringen zijn omgezet naar YouTube-series. Hier maken we drie YouTube-series genaamd De Seksmobiel, Emma’s Peepshow en Drugslab. Dit zijn drie educatieve kanalen die elk hun eigen onderwerp hebben. Spuiten en Slikken is inmiddels de 100.000 abonnees gepasseerd en Drugslab op het moment van schrijven bijna de 1 miljoen!"

Jesse Wigger

Wat is je functie en welke taken horen daarbij?

"Op dit moment fungeer ik als Senior Camjo. Ik regisseer, film en monteer samen met een andere Camjo en stagiairs de series die we uploaden. Daarnaast begeleid ik stagiairs en geef ik zowel inhoudelijke als technische feedback op alle content die we online plaatsen."

Hoe ben je bij deze stage terecht gekomen?

"Tijdens een hoorcollege over regie kwam er een regisseur van BNNVARA langs die op freelance basis werkt. Van deze gelegenheid heb ik gelijk gebruik gemaakt om hem te vragen wat ik moest doen om als stagiair binnen te komen bij BNNVARA. Hierdoor kreeg ik een mailadres van een producer en heb ik een open sollicitatie gestuurd. Een flinke tijd later, pas tijdens mijn internationale vrije minor in Indonesië, kreeg ik een reactie met de vraag of ik een keer op gesprek wou komen. Dit kon uiteraard niet, dus heeft het gesprek via FaceTime plaatsgevonden. Totaal onvoorbereid ging ik erin en pas tijdens dit gesprek kwam ik erachter dat het om Spuiten en Slikken ging. Zodra ik binnen was, heb ik ervoor gezorgd dat ik een onmisbare kracht ben geworden door kneiterhard te werken. Deze instelling heeft me een afstudeerplek opgeleverd en uiteindelijk dus een baan als hoofd-camjo."

Wat vind je het leukste aan je functie?

"Het leukste aan mijn werk vind ik de diversiteit in content. Je komt vaak op gekke plekken om een item te draaien of een bepaalde soort drugs te testen. Ik regisseer een item van begin tot eind, dus ik maak alle stappen in het proces mee. Bovendien is De Seksmobiel eigenlijk een beetje mijn baby geworden, omdat ik deze serie al ongeveer anderhalf jaar verzorg. Hoewel het hier op de redactie dagelijks over seks en drugs gaat, is het werk qua inhoud vrij divers. Ook de mensen zijn echt top: we zijn een superjong team, dat zorgt voor een chille werksfeer. Iedereen zegt wat hij denkt en neemt alles ook van elkaar aan. Dat is een giga pluspunt aan mijn werk."

Wat is het meest bijzondere wat je tot nu toe hebt gedaan bij je huidige werkgever en waarom?

"Eigenlijk zijn al mijn werkzaamheden bij Spuiten en Slikken vrij bijzonder. Ik heb ik weet niet hoeveel gekke dingen op locatie gezien en gefilmd. Het gaat van presentatoren die een 3D-print maken van hun penis naar het testen van penisvergrotende middelen, van drugsgebruikende presentatoren in een club om 4 uur ’s ochtends tot het maken van een edit van Jurre als BDSM-slaaf voor een avond. Je kan het zo gek niet bedenken bij deze titel."

Is dit een baan waar je altijd al van droomde?

"Het is niet per se mijn droom geweest om voor Spuiten en Slikken te werken, maar wel voor het bedrijf BNNVARA zelf. De content die ze maken spreekt mij enorm aan en het is gewoon chill om te werken in een jong team, waar iedereen het beste met elkaar voorheeft. Ook de andere titels spreken me enorm aan. Daarnaast is het eigenlijk gewoon een kwestie van op de juiste plaats zijn, op het juiste moment. Ik ben er een beetje ingerold met de motivatie “Kiek’n wat ’t wordt”. Vanaf het begin ben ik in het diepe gegooid en hier heb ik ontzettend veel van geleerd."

Welke tips heb je voor studenten die ook zo'n mooie baan willen vinden?

"Dit vind ik wel een mooie vraag waar mijn motto op aansluit, en dat is “Heb nooit een plan B”. Als je namelijk een plan B hebt ga je er automatisch vanuit dat er een kans is dat plan A niet gaat slagen, wat totale onzin is als je er maar hard genoeg voor strijdt. En laat vooral zien dat je gemotiveerd bent. Dit in combinatie met kneiterhard werken (vaak overwerken ook om deadlines te halen) zorgt ervoor dat je er uiteindelijk wel komt. En mocht dat niet zo zijn, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan, en is de persoon waar je je voor hebt ingezet gewoon een dikke flapdrol. Dan zoeken ze het zelf maar uit als ze niet tevreden zijn ;-)."

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold