Bestuur Hysteria
Studentenleven

Dertig jaar Hysteria: een vriendengroep die af en toe wakker geschud moet worden

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Studievereniging Hysteria bestaat op 21 juni 2020 liefst dertig jaar en dat betekent dat onlangs het zesde lustrumjaar is aangebroken. Vorige week vond het openingsfeest plaats, maar er staat nog veel meer op het programma komend jaar, vertelt Hysteria-voorzitter Myrthe Franke. “Zo’n lustrumjaar kan ervoor zorgen dat de vereniging weer een opkikker krijgt.”

Bij een lustrum hoort natuurlijk een goed openingsfeestje en dat hebben ze geweten bij Hysteria. Met het thema ‘prehistorie’ werd teruggekeken in de tijd en natuurlijk de nodige alcohol genuttigd. “Het was superleuk,” vertelt Myrthe, die de dag na het feest de hele dag brak op de bank moest liggen. “Er waren veel mensen, waaronder oud-bestuursleden en eerstejaars, en het is flink geëscaleerd. De organisatie was uiteindelijk best veel werk, want we hadden veel versiering, zoals grote opblaasbare dino’s en grote borden van de Flintstones. Die hadden we helemaal uit Friesland gehaald.”

Herinneringen ophalen

Maar het feest staat uiteraard niet op zichzelf. In december kijkt de vereniging mee met een openhartoperatie en in april is de ouwelullenborrel. Met de bijbaantjesmarkt in maart in Deventer, de lustrumreis in de meivakantie, een groot bierfestijn in mei en het gala in juni is er egnoeg te doen voor de Hysteria-leden. “Dit zijn allemaal activiteiten die speciaal voor het lustrum georganiseerd worden. Het overkoepelende thema is Hystoria, terug in de tijd dus. Het doel van het lustrum is om herinneringen op te halen. Vijf jaar geleden was het thema Mysteria. Elk lustrum wordt er gespeeld met de naam, dus we hopen dat we over vijf jaar weer wat kunnen verzinnen.”

Hysteria-voorzitter Myrthe Franke

Opkikker

Het lustrum leeft. Vooral bij de (actieve) leden van Hysteria, maar ook daarbuiten. “Als ik mensen van andere verenigingen tegenkom, zeggen ze vaak dat ze ook naar ons feest willen komen,” vertelt Myrthe trots. Toen ze voorzitter werd, was haar voornaamste doel om de vereniging levendiger te maken. “Ik merkte dat het wat minder werd en zo’n lustrumjaar kan ervoor zorgen dat de vereniging weer een beetje een opkikker krijgt. Door alle speciale activiteiten wordt iedereen hechter en ik hoor van leden dat dat nu inderdaad gebeurt.”

Hysterische studenten

Hysteria werd opgericht op 21 juni 1990 en begon als een vriendengroep, waarvan de enige leden tevens de bestuursleden waren. Onder meer Prescan-oprichter Eddy van Heel was vier jaar voorzitter van de vereniging. “Hij vertelde ons waarom onze vereniging Hysteria heet: we zijn actieve studenten, oftewel hysterische studenten.” Maar hysterisch is het lang niet altijd bij de vereniging. Er zijn jaren dat er nauwelijks wat gebeurt en een lustrum nodig is om de vereniging wakker te schudden. “Het gaat altijd een beetje met pieken en dalen en dat ligt ook wel aan het bestuur. Vijf jaar geleden hadden we een lustrumjaar en toen was de vereniging hecht: leden gingen veel met elkaar om. Maar die zijn ook een keer afgestudeerd en dan krijg je een nieuwe groep. Je hoort ook wel eens van langstuderende leden dat de vereniging ‘niet meer is wat het geweest is’, maar dat is natuurlijk logisch. Dat ligt niet aan de vereniging zelf, er zitten gewoon andere mensen.”

Laagdrempelig

Maar het gaat de goede kant op met Hysteria, merkt ook Myrthe. Bijvoorbeeld aan de sollicitaties. Destijds was zij met één andere de enige die naar een plekje in het bestuur hengelde. Voor komend jaar zijn het er nu al zes. Waar wil ze eigenlijk tot die tijd naartoe met de vereniging? “Ik wil leuke activiteiten organiseren en daar creatief in blijven. En mede zo de eerstejaars warm maken om actief lid te worden. Dat is voor Hysteria heel belangrijk. We hebben nu bijna vijfhonderd leden en onze tak in Deventer is ook aan het groeien.” Vijf-hon-derd leden. Dat is niet niks voor een studievereniging, weet ook Myrthe. “Ik denk dat we gewoon hele gezellige, sociale mensen hebben. En we kunnen het goed vinden met andere verenigingen. We zijn niet weg van een feestje en het bestuur doet daarin mee. Dat vinden we belangrijk: we willen ons tussen de leden mengen. Daardoor is het laagdrempeliger om erbij te komen. Alles is vrijblijvend en dan heb je dat mensen blijven komen.”

Vriendengroep

“Ik hoop dat de vereniging stabiel blijft,” vertelt Myrthe als haar gevraagd wordt waar de vereniging over vijf jaar staat. “Dat het nog steeds zo levendig is als nu, met een bestuur dat leuke activiteiten organiseert.” Toch denkt ze dat de vereniging niet veel groter wordt dan hij nu is. “Een bestuur zit er altijd maar één jaar en wij zijn nu goed ingewerkt, maar moeten straks weer aftreden. Dan komt er weer een nieuw bestuur en dat zal altijd zo blijven. Ik hoop dat het één grote vriendengroep blijft.”

Hieronder archieffoto's van studievereniging uit 1994 en 1995, inclusief oude logo's.

Bbq 1995.jpg Pizzaria 94.jpg Triviant 95.jpg 1995-03 Hysteria 1994-1995 1 jarig jubileum.jpg 0001 (4).jpg Oud logo Hysteria 2.jpg Oud logo Hysteria.jpg
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.