Minor in Spanje #7: Creatief griezelen tijdens Halloween in Valencia

Minor in Spanje #7: Creatief griezelen tijdens Halloween in Valencia

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Veel studenten dromen van een semester in het buitenland. Hoe gaat het er nu écht aan toe? Wat moet je regelen ter voorbereiding? Hoe pas je je aan aan een nieuwe taal en een nieuwe cultuur? Via dit blog hou ik jullie elke twee weken op de hoogte van de lessen op een Spaanse universiteit, de Spaanse cultuur en natuurlijk het studentenleven tijdens mijn minor als Erasmus-student in Castellón de la Plana, een stadje tussen Valencia en Barcelona.

Één van mijn favoriete dingen in Spanje? Zonder twijfel het wonen tussen de bergen. Ik ben er nog steeds niet aan gewend dat ik tegenwoordig maar uit mijn raam hoef te kijken om de meest adembenemende uitzichten te zien. En wat is er beter dan in de trein aan mijn blog te schrijven terwijl romantische stadjes voorbijglijden en de hemel roze, paars en oranje kleurt als de zon langzaam achter de bergen verdwijnt?

Heel toevallig is dat precies wat ik nu aan het doen ben, in de trein onderweg van mijn tweede weekendje Barcelona terug naar Castellón. Dit keer was ik met mijn moeder en heb ik met name de culturele kant van Barcelona beter leren kennen. We hebben het Picasso Museum en het Theater-Museum van Salvador Dalí bezocht. Ook hebben we het werk van Gaudí uitgebreid bewonderd: we hebben de Sagrada Familia van binnen gezien – heel bijzonder hoe de glas-in-lood ramen de hele kerk in gekleurd licht stellen! – en twee door hem ontworpen huizen bekeken. Zijn kenmerkende stijl is overal in de stad terug te zien.

De groene route langs de zee

Als je dan toch een halfjaar lang in de bergen woont, ontkom je er natuurlijk niet aan: het is de perfecte locatie voor een mooie hike. Samen met een paar Erasmus-vrienden besloten we makkelijk te beginnen: we kozen voor Via Verde del Mar, een populaire wandelroute die langs de kust kronkelt. Met de trein is het vanaf Castellón slechts tien minuten naar Benicassum, een leuk dorpje verscholen in de bergen.

Voor echte die-hard berggeiten is deze route wat tam: het pad is grotendeels vlak en helaas waren we niet de eerste ‘touristen’ die deze route ontdekt hadden. Maar mooi was het zeker: het pad leidde ons door indrukwekkende kloven, mysterieuze grotten onder de rotsen en prachtige stranden. Het hoogtepunt was het uitzicht over het strand, waar we de zon in het water zagen zakken terwijl de golven kapotsloegen tegen de rotsen.

Tiktok-famous

Omdat we de twee clubs in Castellón inmiddels al wel uit ons hoofd kennen, gaan we steeds vaker uit in Valencia. Hier is echt voor iedereen wat leuks te vinden: van gezellige pubs tot luxe nachtclubs in zo’n beetje alle verschillende muziekstijlen. Op 31 oktober was het al natuurlijk al helemaal de gelegenheid voor een feestje, want het was Halloween… Via Facebook hadden we een spectaculair ogend techno/house feest gespot in een grote club op een afgelegen terrein bij het strand. De club heette ook letterlijk ‘Spooky’, dus dat beloofde wat.

Van tevoren besloot ik nog even snel wat eten te halen in een kleine supermarkt vlak bij ons hotel. Dit had ik beter niet kunnen doen, want zodra ik binnenkwam, werd ik enthousiast begroet door de twee medewerkers. Ze vroegen me waar ik vandaan kom.

“Holland? Wat cool! Wil je featuren in mijn TikTok-video?” Één van de verkopers haalde zijn telefoon tevoorschijn.

“Eh… Ja, joh. Waarom niet.” Voorzover ik wist, werd TikTok alleen gebruikt door kinderen onder de vijftien jaar. Waar ik me echter niet op had voorbereid, was het feit dat de aardige verkoper blijkbaar tienduizenden volgers had en hij me een week later trots vertelde dat het extreem geñante filmpje zo’n twintigduizend keer bekeken was. Fijn!

Felgekleurd haar en doodshoofden

Vorig jaar was ik er al achter gekomen dat ze in New York volledig all-in gaan met Halloween, maar ook in Spanje bleken ze grote waarde te hechten aan de engste dag van het jaar. We keken onze ogen uit: de meest aparte, griezelige en creatieve outfits kwamen voorbij op het feest. We ontmoetten meerdere versies van Magere Hein, The Joker en een groep mensen in leren jackets en felgekleurd haar die zelf ook niet precies wisten wat ze waren vanavond. Maar wat vooral opviel, was de hoeveelheid mensen die hun gezichten met schmink hadden omgetoverd tot gedetailleerde doodshoofden – dit had te maken met Dia de los Muertos, ook een belangrijke feestdag in Spanje. Op Dia de los Muertos, de dag ná Halloween, brengen mensen eten naar de graven van hun overleden dierbaren. Voor ons was het met name te merken aan het feit dat er die dag geen lessen waren op de universiteit.

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold