Minor in Spanje #8: Doodsangsten uitstaan in het grootste pretpark van Spanje

Minor in Spanje #8: Doodsangsten uitstaan in het grootste pretpark van Spanje

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Veel studenten dromen van een semester in het buitenland. Hoe gaat het er nu écht aan toe? Wat moet je regelen ter voorbereiding? Hoe pas je je aan aan een nieuwe taal en een nieuwe cultuur? Via dit blog hou ik jullie elke twee weken op de hoogte van de lessen op een Spaanse universiteit, de Spaanse cultuur en natuurlijk het studentenleven tijdens mijn minor als Erasmus-student in Castellón de la Plana, een stadje tussen Valencia en Barcelona.

Voordat ik naar Spanje ging, heb ik weleens mensen horen zeggen dat een semester in het buitenland gelijkstaat aan ‘studiepunten verdienen voor een halfjaar lang feesten en chillen’. In mijn ervaring is niets minder waar: hoewel ik ontzettend veel gave dingen heb meegemaakt in Spanje, is het zeker hard werken. Vooral nu de laatste weken van het semester aanbreken, is het toch wel voorbij met de pret. De warme nazomeravonden hebben plaatsgemaakt voor hardnekkige wind en elk weekend uitgaan is er niet meer bij met alle deadlines, projecten, presentaties en tussentijdse toetsen.

Dit laatste is wel mijn eigen keuze geweest: ik wilde per se een studielast van 36 in plaats van 30 punten ‘met een beetje speling voor de zekerheid’, waarvan het merendeel van al mijn vakken ook nog eens in het Spaans/Valenciaans wordt gegeven. Toch heb ik zeker geen spijt van mijn beslissing, want het is super interessant om iets totaal anders te leren dan mijn bachelor en mijn Spaans zou nooit zoveel verbeterd zijn als ik lessen in het Engels had gevolgd. Inmiddels heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen tijdens de tentamens na de kerstvakantie.

Op naar PortAventura

Gelukkig is er ondanks het harde werken nog voldoende tijd voor leuke dingen. Zo organiseert Student Network Castellón elke week een gratis dancing class waar studenten zich verschillende Spaanse en Latijns-amerikaanse dansstijlen eigen kunnen maken. De ene week is het salsa, de andere week bachata. En afgelopen weekend stond er iets gaafs op de planning: een uitstapje naar PortAventura, het grootste en bekendste pretpark van Spanje!

De dag begon onmenselijk vroeg: om 7 uur ’s ochtends vertrok de bus vanuit Castellón in de richting van het park, aan het strand tussen Tortosa en Barcelona. Maar het was de moeite waard, want doordat we al vóór de openingstijd in het park aankwamen, waren de rijen voor de attracties een stuk korter. Het park is opgebouwd uit zes themagebieden en op elk gebied waan je je op een andere plek, bijvoorbeeld Mexico, Polynesië en China. Er zijn nagebouwde dorpen, oerwouden en een haven te vinden. In de bus werd omgeroepen dat er vandaag een contest zou plaatsvinden: degene die de leukste/raarste/meest unieke foto’s van de verschillende gebieden op z’n instagram story slingerde, kon een prijs verdienen.

Adrenaline-kick

De grote vraag is natuurlijk: wat maakt dit pretpark zo bijzonder? Om daarachter te komen, besloten we als eerste alle achtbanen uit te testen. We begonnen bij de grote blauwe achtbaan direct na de ingang waarbij je met een hoge snelheid wordt ‘afgevuurd’. Ook erg leuk zijn de verschillende houten achtbanen, die door het gerammel de indruk wekken dat ze elk moment kunnen instorten.

Het hoogtepunt van het park zijn zonder twijfel de Shamballa en de Dragon Khan. De Shamballa is ruim twee keer zo hoog als de hoogste achtbaan in Nederland en begint met een ijzingwekkende vrije val naar beneden vanaf 76 meter hoogte. We gilden ons de longen uit ons lijf, maar wát een gave ervaring! De Dragon Khan gaat nog een stuk sneller en heeft maar liefst acht loopings. Natuurlijk moesten we, nog helemaal duizelig van het over de kop gaan, even een gezellige foto maken bij het drakenbord bij de ingang, waarop we allemaal erg geloofwaardig een stel draken uitbeelden.

Dronken kerstmannen en waggelende pinguïns

Halverwege de dag kregen we helaas de mededeling dat vrijwel alle attracties in het park gesloten werden als een gevolg van de harde wind. Daardoor kwamen we niet meer toe aan Ferrari Land, een speciaal deel waarvoor je extra moet betalen en waar de hoogste en snelste achtbaan van Europa te vinden is. Gelukkig waren we al wél in alle achtbanen van het park zelf geweest. Een paar mensen uit onze groep waren zo dapper om in de kou en wind in de Grand Canyon Rapids te stappen. Deze attractie, waarbij je in bootjes over de rivier vaart, heeft een leuke feature waarbij je vanaf de kant je slachtoffers nat kan spuiten. Surprise!

Hoewel het pas eind november is, waan je je in PortAventura al volop in de kerstsfeer. De huisjes zijn versierd met plastic kerstmannen – die door de harde wind de indruk wekten dat ze stomdronken probeerden hun slaapkamerraam in te klimmen – en op de meest random momenten begint er ergens één of andere kerstshow, waarbij kerstelfjes en kerstmannen luidkeels zingen en dansen. Ook kun je op verschillende plaatsen op de foto met pinguïns en sneeuwmannen, maar daarvoor moet je wel als een pinguïn waggelen naar een acteur in een pinguïnpak. Aan het einde van de dag was een spectaculaire kerstshow te zien, waarbij een parade van mooi versierde kerstwagens voorbijgleed onder begeleiding van nepsneeuw.

Aanrader voor adrenaline-junkies

Conclusie: als je ooit in de buurt van Barcelona bent is dit park zeker een aanrader! Ondanks het noodweer was het een geweldige dag. Het park is superleuk ingericht en zulke bloedstollende achtbanen heb ik nog niet eerder meegemaakt. En de instagram-wedstrijd? Die hebben we natuurlijk gewonnen, dankzij onze draken-imitatie, de dramatische poses op de kindertoestellen en de foto waar we met een verwarde blik de plattegrond bekijken in het regenwoud. De prijs mogen we deze week ophalen, ik ben benieuwd…

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold