PTC

Saxion-academies ondertekenen samenwerking met Surinaamse onderwijsinstelling

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De School of Commerce & Entrepreneurship (SCE) en de Academie Bestuur, Recht en Ruimte (ABR&R) hebben vorige week bezoek gehad van de stichting Polytechnic College Suriname (PTC). Met deze Surinaamse hbo-onderwijsinstelling, de grootste van het land, tekenden de academies een samenwerkingsovereenkomst, die uiteindelijk moet resulteren in een opleidingsaanbod en een kenniscentrum in Suriname.

Naast PTC was ook het Surinaamse Minestery of Education, Science and Culture aanwezig en nadat alle partijen afgelopen donderdag samen een expositie over Suriname bezochten in Amsterdam, werd een dag later de samenwerking verder uitgewerkt. Glenn Holband (directeur PTC), Karin Verschoor (directeur SCE) en René Westra (directeur ABR&R) ondertekenden de overeenkomst, waarna de gasten uit het Zuid-Amerikaanse land een rondleiding kregen door de Saxion-gebouwen in Deventer en Enschede. Overigens brachten in april van dit jaar tien PTC-studenten al eens een bezoek aan Saxion.

Kenniscentrum

In eerste instantie gaan de onderwijsinstellingen samenwerken op het gebied van ondernemerschap en veiligheid, maar samen wordt ook gekeken naar andere mogelijkheden. Uiteindelijk moet alles vorm krijgen in een kenniscentrum in Suriname en een opleidingsaanbod binnen PTC. Uiteraard worden hierbij de Sustainable Development Goals meegenomen. Ook is er een Comité van Aanbevelingen aangesteld, dat bestaat uit voormalig SP-kamerlid Harry van Bommel, tv-persoonlijkheid en initiatiefnemer van diverse projecten in Suriname Jörgen Raymann en Sieglien Burleson, ambassadeur van Suriname.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.