DSC 0225.jpg
Corporate

Telgenborch uit Almelo grote winnaar regiofinale FIRST® LEGO® League Oost-Nederland

Leestijd Minuten

Op zaterdag 14 december verwelkomde hogeschool Saxion in Enschede de FIRST® LEGO® League teams voor de regiofinale Oost-Nederland. Ruim 200 scholieren tussen 9 en 14 jaar oud van scholen uit Oost-Nederland gingen met elkaar de challenge aan.

Foto: Tessa Bouwmeester

De winnaars van de regiofinale Oost-Nederland waren twee teams van basisschool De Telchenborch uit Almelo. Het team ‘Power 2 the Future’ won de Champions Award, het andere team ‘Build the Future’ won de Robot Award. Dat betekent dat beide teams voor Nederland gaan uitkomen tijdens de Benelux finale op 25 januari in Breda.

Benelux finale
Zaterdag 30 november vond de FIRST® LEGO® League regiofinale Stedendriehoek plaats bij Saxion in Deventer. De winnaars van beide finaledagen gaan naar de Benelux finale op 25 januari in Breda. De winnaar van de Benelux finale mag naar het World Wide FIRST® LEGO® League Festival in de Amerikaanse stad Detroit.

Aan de slag met het thema ‘City shaper’
Het thema van dit jaar is ‘City shaper’. Meer dan ooit moeten we samen innoveren en problemen oplossen. Deelnemende leerlingen hebben de macht om steden, dorpen en plaatsen, die zij 'thuis' noemen, tot nieuwe hoogtes te brengen. Voor hen dé kans de toekomst te leiden en verbeteren.
De afgelopen maanden werkten de leerlingen samen met hun coaches aan een aantal opdrachten rondom een zelfgekozen vraagstuk binnen het thema ‘City shaper’: Wat als de leerlingen een betere wereld kunnen bouwen? Waar beginnen zij dan?

Organisatie regiofinales First LEGO League
De organisatie van de First LEGO League regiofinales is in handen van Programma Bètatechniek van Saxion. Het doel is om kinderen al op jonge leeftijd bewust te laten worden van de mogelijkheden van techniek. Hiermee willen zij aansluiten bij de groeiende regionale vraag naar geschoolde technici.