Techforfuture Suzan Veldhuis.jpg
Organisatie

Learning community 'Gas erop!' koerst op nieuwe vormen van leren voor energietransitie

Installatietechnische bedrijven opereren door de energietransitie meer dan ooit in de innovatieve voorhoede. Zij hebben een grote behoefte aan goed opgeleide technici met praktisch toepasbare kennis. Echter, de realiteit is dat het technisch HBO momenteel opleidt voor een werkveld dat innovatief vaak al verder is dan wat het curriculum van de opleidingen biedt. En waar kunnen hun huidige werknemers terecht om snel en doelgericht bij te scholen?

Het nieuwe project learning community 'Gas erop!' richt zich vooral op reskilling en upskilling van ervaren medewerkers binnen een installatietechnisch bedrijf. Het project heeft inmiddels een NWO subsidie ontvangen.

Brug slaan tussen opleidings- en onderzoeksveld en bedrijfsleven

Suzan Veldhuis, Directeur School of Business, Building & Technology van Hogeschool Saxion: “De actuele bouwgerelateerde vraagstukken, vaak in het kader van de energietransitie, vallen of staan met installatietechnische kennis. Tegelijkertijd kent onze regio Twente geen HBO-opleiding installatietechniek. Vanuit het onderwijs doen we nog onvoldoende om de installatiesector te helpen aan gericht en goed opgeleid HBO- maar ook MBO-geschoold personeel. Een dergelijke opleiding start je alleen optimaal als je heel goed peilt wat het werkveld verlangt. Leveranciers in de installatiesector bieden veelal trainingen aan om hun nieuwe technieken te leren doorgronden. Hier ligt niet specifiek onze nieuwe opleidingstaak. Wel kunnen wij opleidingen aanbieden waardoor werknemers in hun bedrijf de juiste lerende, motiverende en onderzoekende houding gaan aannemen. En daardoor een actieve mentaliteit ontwikkelen om nieuwe technieken op te zoeken, er voor open te staan en deze snel in te zetten. Onze nieuwe opleidingen moeten meer focussen op die innovatieve houdingsaspecten.”

Lees het volledige artikel (PDF)