Jackfire
Studentenleven

Bedrijfseconomie-student Tristan geeft met zijn band negentig optredens per jaar

Als klein jongetje leerde hij zichzelf gitaar spelen en nu, tien jaar later, staat hij elk weekend ergens in een feesttent zijn kunsten te vertonen. Tristan Zieverink (links op de foto) is vierdejaars Bedrijfseconomie-student en gitarist van de band Jackfire. “Vooral omdat het slechts een uit de hand gelopen hobby is, is het leuk dat je er mensen blij mee kunt maken.”

Hoi Tristan, wat doe je precies?

“Ik ben gitarist in een coverband met twee broers en een goede vriend. De band heet Jackfire en is ontstaan door een uit de hand gelopen hobby. We zijn best groot geworden: we geven ongeveer negentig optreden per jaar en hebben alles in eigen beheer. We spelen vooral commerciële liedjes van bijvoorbeeld Bon Jovi, ABBA, De Snollebollekes en ACDC: nummers die iedereen kent en in een feesttent gespeeld kunnen worden. De mensen moeten een leuke avond hebben, het moet echt een feest zijn.”

Hoe lang doe je dit al?

“Ik ben 23 en ik ben op mijn dertiende begonnen, dus nu zo’n tien jaar. Ik ken eigenlijk niet anders dan dat ik met mijn broers muziek maak. Mijn vader deed dat ook, dus we zijn er mee opgegroeid. Het was nooit echt een droom, maar meer een leuke hobby. Ik heb mezelf als klein jongetje via Youtube gitaar leren spelen en eigenlijk nooit les gehad.”

Waar treden jullie zoal op?

“We treden vooral op in feesttenten, dus met carnaval, op koningsdagen, festivals en bijvoorbeeld de Nijmeegse vierdaagse. We doen ook bedrijfsfeesten en bruiloften. Het carnavalsweekend staan we in Mierlo, Vinkel en Made: allemaal in Brabant. Zelf komen we uit Groenlo. Daar verzamelen we ook altijd, bij mijn ouders. Daar hebben we onze oefenruimte en staan ook onze spullen.”

Het is goed te combineren met werk en studie, mits je doordeweeks veel rust neemt. Ik ben, als ik geen muziek maak, ook bijna nooit in de kroeg te vinden.

Vierdejaars Bedrijfseconomie-student en gitarist Tristan Zieverink

Wat maakt muziek maken zo mooi?

“Muziek maken zorgt gewoon voor ontspanning. Vooral met de rest van de band. Het is een ervaring die je samen opdoet, je komt overal. Daarnaast is het leuk dat je een leuke avond verzorgt voor mensen, dat geeft mij voldoening. Vooral omdat het slechts een uit de hand gelopen hobby is, is het leuk dat je er mensen blij mee kunt maken.”

In hoeverre geeft het een kick dat je muziek maakt voor zoveel mensen?

“Het geeft vooral een kick als iedereen meedoet en mensen na de tijd bij je komen om een drankje te doen en te zeggen dat ze het leuk vonden. Dat is heel gaaf.”

En hoe zorg je er dan voor dat iedereen meedoet?

“We spelen alles live en kunnen ieder moment stoppen om een ander nummer in te zetten. Dat maakt ons wel uniek, denk ik. Er zijn niet veel bands die dat kunnen. Dat doen we wel eens als de stemming er niet goed in zit. Of als het publiek veel jonger blijkt te zijn dan verwacht: dan spelen we recentere nummers.”

Valt het te combineren met je studie?

“Ik moet alleen nog één tentamen voor mijn studie Bedrijfseconomie. Dat verzoek staat nog open bij de examencommissie, dus het is even afwachten wanneer ik dat kan maken. Het is verder goed te combineren met werk en studie, mits je doordeweeks veel rust neemt. Ik ben, als ik geen muziek maak, ook bijna nooit in de kroeg te vinden. Ik rust vaak uit ’s avonds.”

Wat is uiteindelijk je ambitie?

“Ik vind mijn werk als KAM-manager bij Omega Thermo Products ook heel leuk, dus ik hoop uiteindelijk, net als nu, een combi te vinden tussen muziek maken en kantoorwerk. Iets waarvoor ik gestudeerd heb. En met de band? We zitten ieder weekend al vol, dus heel veel groter gaan we denk ik niet meer worden.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.