matthias
Business

Alumnus Matthias is bijna accountant: ‘Bijzonder om de groei van een ondernemer te mogen zien’

Matthias Kruit werkt sinds het behalen van zijn bachelor Bedrijfseconomie bij Hendriksen Accountants en Adviseurs. Ook is hij nog bezig met een post-hbo-opleiding bij Saxion om de titel accountant te kunnen krijgen. Hij kwam bij Hendriksen terecht door zijn afstudeerstage bij Dealerdirect. “Het mooiste aan dit werk vind ik dat je de persoon achter het bedrijf te leert kennen.”

Waar werk je en hoe is dat gekomen?

"Ik werk bij Hendriksen Accountants en Adviseurs. Ik deed mijn afstudeerstage bij Dealerdirect, het bedrijf van, ik wil van mijn auto af. Na mijn afstudeerstage kon ik daar nog een opdracht afmaken. Dat was alleen niet het bedrijf waar ik een toekomst voor mezelf zag. Dat wist mijn manager, hij vertelde dat een vriend van hem bij Hendriksen werkte. Hij wilde wel voor me vragen of ik daar kon werken. Dat wilde ik wel en even later werd ik gebeld door Hendriksen. Zo werd ik uitgenodigd voor een gesprek zonder dat ik een sollicitatiebrief had gestuurd. Na drie gesprekken werd ik aangenomen en inmiddels werk ik daar al sinds 2017."

Wat is je functie bij Hendriksen?

"Sinds maart ben ik adviseur MKB, ook wel relatiebeheer genoemd. Ik ben eigenlijk de adviseur van een klant. Dus ik ga met ze in gesprek wat ze allemaal nodig hebben, bijvoorbeeld een jaarrekening. Ik maak niet alles wat ze nodig hebben zelf, maar weer met andere collega’s. Bij accountants is er een hele structuur wie wat doet. Ik ben de contactpersoon van de klant en geef de klant advies, dat advies stem ik wel intern af. Als ik helemaal klaar ben met mijn opleiding zou ik uiteindelijk accountant AA kunnen worden."

Wat vind je het leukste van je werk?

"Ik vind het leuk om met klanten te praten. Om samen terug te kijken naar het verleden, want een jaarrekening gaat over het verleden. En met die kennis weer naar de toekomst te kijken, wat kunnen we beter doen? Hoe zorg je dat je niet te veel belasting betaalt? Ik vind het mooi om zo een klant echt goed te kunnen helpen. Het allermooiste vind ik dat je ook de persoon achter het bedrijf leert kennen. Waar hun passie vandaan komt en wat ze het belangrijkste vinden. Vaak vertellen ze dan ook iets over hun privésfeer en kan je ze ook adviseren over hun persoonlijke kansen. Het is bijzonder om de groei van zo’n ondernemer te mogen zien."

Matthias over zijn passie voor cijfers

Hoe beviel het je om te studeren bij Saxion?

"Het studeren bij Saxion was goed, op onze academie was alles goed geregeld en de vakken lagen me. Daarnaast genoot ik vooral van de dingen naast het studeren. Ik zat een tijdje op kamers in Enschede. Daar zat ik bij een studentenijshockeyteam, dat was leuk. Zo ontmoette ik veel internationale studenten. Dan leer je hoe mensen van een andere nationaliteiten dingen doen en hoe ze over dingen denken. Dat vond ik een van de mooiere dingen van het studentenleven."

Hoe kwam je erachter dat je graag deze opleiding wilde doen?

"Ik vond op de middelbare school economie leuk. Ik was daar ook goed in en het ging me redelijk makkelijk af. Daarnaast hou ik erg van sport. Ik deed eerst ook een sportopleiding, dat was te vaag voor me. Toen besloot ik dus om iets te doen wat totaal niet vaag is, cijfers. Zo kwam ik bij bedrijfseconomie en accountancy. Ik heb allebei mijn interesses geprobeerd en zo kwam ik erachter wat me het beste lag."

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen?

"Voor Bedrijfseconomie-studenten (nu Finance & Control) zou ik het aanraden om eerst in de accountancy te gaan werken in plaats van bij één bedrijf. Het voordeel daaraan is dat je heel veel bedrijven van binnen ziet en zo heel veel ervaring op doet. Je ziet heel veel verschillende processen in plaats van èèn. Als je dit een paar jaar doet heb je veel meer kennis wanneer je wel het bedrijfsleven in gaat."

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.