header verpleegkunde hbo-v

Door studenten bedachte escaperoom moet MST helpen bij patiëntveiligheid

Iedereen heeft er wel eens ingezeten, met vrienden of tijdens een teamuitje van het werk of de sportclub: een escaperoom. De werknemers van het MST in Enschede mogen er sinds vorige week zelfs onder werktijd uit proberen te ontsnappen. Studenten van het Smart Solutions Semester bedachten namelijk een escaperoom die de medewerkers helpt bij het toepassen van het veiligheidsmanagementsysteem.

Het MST wordt in november van dit jaar door het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg getest op patiëntveiligheid en dus was het aan de Smart Solutions-studenten om iets te bedenken om de medewerkers voor te bereiden op deze audit. “We wilden daar een leuke, speelse manier voor verzinnen”, vertelt Mechatronica-student Jordy van Dillen, die met acht medestudenten van verschillende opleidingen aan de slag ging. “We hebben onderzoek gedaan naar effectieve leermethoden, daar kwam een escaperoom uit naar voren en ook het MST zelf kwam met de suggestie.”

Technische snufjes

Voor het ontwikkelen van de escaperoom had het multidisciplinaire studententeam de taken goed verdeeld. “De studenten Creative Media en Game Technologies hebben de puzzels gemaakt en de verhaallijn bedacht, de Creative Business-studenten hebben zich voornamelijk bezig gehouden met het adviesrapport en de Verpleegkunde-studenten hebben vooral hun kennis, die heel belangrijk was, gedeeld. Zelf heb ik me met mijn Mechatronica-achtergrond bezig gehouden met de technische snufjes van de escaperoom.”

Overweldigend

De escaperoom is gericht op de verpleegkundigen en artsen van het MST. Vandaar dat de studenten eerstejaars Verpleegkunde-studenten als testpanel hebben gebruikt. "De feedback die we van hen ontvingen hebben we vervolgens weer verwerkt in de escaperoom. Het was al met al een heel leuke opdracht. We hadden een gezellige groep en het ontwikkelen van de escaperoom was ontzettend gaaf. De reacties waren ook erg positief. Vooral de reactie van de opdrachtgever was overweldigend, zo blij dat ze waren."

Niks verklappen

Over de verhaallijn van de escaperoom kan Jordy echter nog niks vertellen. “Misschien lezen de medewerkers van het MST wel mee,” legt hij uit. “En we willen natuurlijk niks verklappen.”

Escaperoom MST

Smart Solutions Semester

Tijdens het Smart Solutions Semester werken Saxion-studenten van verschillende opleidingen samen aan opdrachten van onze lectoraten en het bedrijfsleven. Ze voeren in teamverband opdrachten uit, waarbij vernieuwing, creativiteit en samenwerking centraal staan. Aan dit project werkten studenten Creative Media and Game Technologies Carine Hoiting, Leonie Boschker, Marit Hellings en Meike Kolk, Verpleegkunde-studenten Kirsten de Vries en Merel Koldenhof, Creative Business-studenten Nienke Katgert en Steffi van Dartel en Mechatronica-student Jordy van Dillen.