sky-1494656_1920.jpg
Corporate

Positief het nieuwe jaar in: 'Ik kies ervoor om de goede dingen te zien'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het jaar 2020 was voor veel mensen een jaar om snel te vergeten. Door de uitbraak van het coronavirus werd van studenten en werknemers de nodige flexibiliteit gevraagd, maar juist dat bood kansen, volgens docent Aldo van Duivenbode en SAMM-voorzitter Mariska Verburg. Zij blikken terug én kijken, uiteindelijk met een positief gevoel, vooruit. "Ik denk dat de grootste vaardigheid die je kan hebben is om te leren hoe je overeind blijft in tijden van verandering."

Een hectisch jaar, zo omschrijft Mariska Verburg, voorzitter van studievereniging SAMM, het jaar 2020. De studievereniging van de opleiding Social Work begon het jaar met te weinig bestuursleden en was genoodzaakt een noodplan op te stellen. “Maar toen dat allemaal was opgelost, kwam corona,” vertelt ze. “Met onze vereniging willen we verbinding leggen tussen studenten en dat was met de maatregelen niet mogelijk. Dat leverde een hoop stress op. Maar we zijn direct uit gaan zoeken hoe we studenten daarin alsnog konden ondersteunen.”

Zo werd er, bijvoorbeeld tijdens de HOI, een online programma in het leven geroepen. “Gelukkig hebben we een hoop fijne commissieleden, waardoor dat mogelijk was. We hebben ons best gedaan om het online zo goed mogelijk neer te zetten. Zo hebben we een Discord-server (een online communicatieplatform, red.) opgezet en daar borrels, spelletjesavonden en bingo’s georganiseerd. Dat was heel erg leuk en na afloop kregen we vaak berichtjes van de studenten dat ze het geslaagd vonden. Er deden ook best veel studenten mee, soms net zoveel als bij een fysieke activiteit. Het was dus fijn om te zien dat dat goed werd opgepakt.”

Mariska Verburg
SAMM-voorzitter Mariska Verburg is positief over het nieuwe jaar

Toch zijn het lastige tijden om student te zijn. “Het is echt zoeken naar hoe je invulling kunt geven aan je studententijd. Normaal heb je veel sociale contacten en maak je echt herinneringen. Dat is online toch wel lastig, dus dat ontbreekt nu. Aan de andere kant is het wel fijn dat je niet elke dag lang hoeft te reizen, als je van ver komt.”

Mariska gaat met haar vereniging met een goed gevoel het nieuwe jaar in. “We hebben een hoop voor elkaar gekregen het afgelopen jaar en volgend jaar gaan we hopelijk verder met waar we gebleven zijn voor coronatijd: elkaar weer zien en leuke dingen doen met z’n allen. Dat zou een goed gevoel geven.” Ze heeft bovendien nieuwe inzichten gekregen, het afgelopen jaar. “We hebben met de Academie Mens & Maatschappij een samenwerking opgezet, waarin we kijken hoe we nog meer verbinding kunnen creëren bij de studenten. En toen dacht ik bij mezelf: waarom hadden we dit sowieso al niet? Daar heb ik wel van geleerd. Dit willen we erin houden, ook als we straks gewoon weer fysiek les hebben.”

Voor nu is het een kwestie van doorbijten. “We moeten nu gewoon nog even doen wat we moeten doen om de veiligheid en de gezondheid van iedereen te kunnen garanderen. Maar zodra het weer kan, staan we te popelen om elkaar weer te zien. Daar heb ik echt heel veel zin in.”

Aldo.jpeg
Aldo van Duivenboden over de uitdaging van het veranderen

Snoepwinkel

Ook Aldo van Duivenboden, als docent, programmadirecteur en projectmanager betrokken bij het Top Talent Programma, de minor en het kenniscentrum Consious Business, zag dat corona grote invloed had op zijn werkzaamheden. “Maar ik zag het eigenlijk als een snoepwinkel, met een hoop nieuwe mogelijkheden”, vertelt hij. “Ik hou van vernieuwen en deze situatie bood ruimte om te experimenteren. Die ruimte heb ik volop benut. We moesten plots online werken en veel mensen zagen het nadeel dat het daardoor niet persoonlijk werd. Maar ik dacht: dat is niet waar, het kan juist wél. Zo hebben we een online training georganiseerd om te kijken of je een community kunt vormen met internationale studenten die elkaar nog nooit hebben gezien. En of je dat dan ook nog eens heel persoonlijk kunt maken. Dat is volgens de deelnemers goed gelukt en dat vond ik heel gaaf. Dat was spannend, maar ook heel leuk.”

Daarnaast bracht 2020 hem ook een stukje erkenning. Hij werd namelijk gekozen tot beste docent van het Top Talent Programma. “En waarom ik daar heel erg trots op ben, is dat ik ben voorgedragen door studenten. Waarom ze mij hebben gekozen? Ik heb een hele oorkonde gekregen en daar stond het op. Ze zeiden dat ik de studenten centraal stel in mijn onderwijs. En de student is voor mij inderdaad het uitgangspunt van alles. Niet het curriculum, het systeem of de leerbehoefte. Nee, de student staat centraal. Elke student is per definitie geslaagd en het is mijn vak om uit te zoeken waarin. Daar zet ik heel bewust op in: hoe kan ik de student verder helpen richting zijn of haar toekomst? Dat is mooi werk.”

En dus gaat Aldo met een positief gevoel het nieuwe jaar in. “Het is een tijd van veranderen en verandering is iets dat we kunnen verwerken. Ik denk dat de grootste vaardigheid die je kan hebben is om te leren hoe je overeind blijft in tijden van verandering. Dat is alleen maar een uitdaging. Het is mooi om daar met studenten over te praten: zie het niet als een bedreiging. We worden uit het ‘normaal’ gehaald, wen d’r maar an.” Toch is hij ook toe aan rust. “Verandering kost kracht. Wat ik meeneem naar 2021: de vraag hoe we er met elkaar voor zorgen dat we gezond blijven. Ik heb mezelf voorgenomen de balans tussen vrije tijd en werken iets te herstellen. Daarnaast moeten we zorgen dat we goed eten en genoeg slapen en bewegen. Dat willen we nog wel eens vergeten. En daar moeten we echt iets mee.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.