jim en tim
Studentenleven

Deze twee podcasts zijn gemaakt door Saxion-studenten

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Netflixen, boeken lezen, online pubquizen: de meeste mensen hoeven zich in deze tijden van quarantaine niet te vervelen. Maar heb je wel eens overwogen om een podcast te luisteren? Ook studenten van Saxion zitten op dat vlak namelijk niet stil. “Met een podcast kan je mensen op een leuke manier informeren.”

Podcasts zijn al een tijdje upcoming in de mediawereld. Eerder gaven we je al enkele tips voor wat bekendere namen, maar ook studenten van Saxion doken inmiddels al de studio in om podcasts op te nemen. De meest recente is die van studievereniging Facility Business Society van de opleiding Facility Management. Omdat al hun activiteiten noodgedwongen werden gecanceld vanwege het coronavirus, besloten zij begin april FBS Talks te beginnen.

“We vroegen ons af hoe we tóch onze leden bij elkaar konden brengen”, vertelt penningmeester Steijn de Ridder. “Hoe kun je nou in tijden van social distancing een band met hen creëren? Door middel van leuke verhalen willen we ze iets bijbrengen. Met een podcast kan je mensen op een leuke manier informeren, dus het leek ons een ideaal platform.”

Wekelijks publiceert Steijn met medebestuurslid Jesper Hofs een aflevering op Youtube en Spotify, waarin ze leden interviewen over onder meer hun buitenlandstage, studiereis of netwerk. “Onderwerpen die voor elke student van toepassing zijn. We vragen onze gasten naar hun ervaringen, waarom ze voor bepaalde dingen hebben gekozen en wat de toegevoegde waarde was van hun reis of stage. Iedereen kent wel die twijfel voorafgaand aan zo’n avontuur: het kost toch geld. Wij willen luisteraars iets bijbrengen. Het is echt een kennisplatform voor iedereen die geïnteresseerd is in deze onderwerpen."

Student Tim Casten over de podcast van het Honours Programma 'Innovation and Business Creation'

Mengelmoes

Een maandje geleden begonnen studenten van het Honours Programma ‘Innovation and Business Creation’ een podcast: Mengelmoes. Om de twee weken nemen twee andere studenten een onderwerp onder de loep: van prestatiedruk tot klimaatverandering. Tim Campen en Jim Niemeijer (foto) maakten de eerste aflevering. “Bij ons Honours Programma mogen we grotendeels zelf bepalen wat we willen leren", vertelt Tim. "Zodoende kwamen twee medestudenten met het idee om een podcast op te nemen. Je leert veel over een onderwerp als je er zelf over vertelt en het is bovendien een goede manier om ons Honours Programma op de kaart te zetten.”

Zelf spraken de twee vrienden met lector Jan Veuger over het onderwerp blockchain. Jim: “We hebben met z’n tweeën lopen sparren over een onderwerp en blockchain vinden we beiden interessant. Toevallig deden we rond die tijd mee aan een blockchainchallenge en kwamen we in contact met Jan Veuger. Vervolgens hebben we bedacht welke vragen we hem konden stellen, mede met behulp van een schemaatje vanuit het Honours Programma.” De aflevering van Tim en Jim werd inmiddels al meer dan honderd keer bekeken. “We krijgen ook reacties van mensen die het geluisterd hebben, ook van mensen uit het werkveld, en die zijn heel positief: ‘Gaaf dat jullie dit doen.’"

Tot nu toe zijn er drie afleveringen gemaakt van Mengelmoes. De opnamestudio is vanwege het coronavirus gesloten, maar er verschijnt om de twee weken gewoon een podcast. Tim: “En zodra we weer toegang hebben tot de studio hopen we nóg meer afleveringen te kunnen maken.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.