Melle Eggink
Onderwijs

Vertrekken zonder vertraging door de augmented reality handbagage-app

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Steeds meer reizigers nemen een forse koffer of tas als handbagage mee de cabine in, wanneer ze gaan vliegen. Vliegmaatschappijen staan vaak verschillende afmetingen toe, maar reizigers zijn zich daar soms onvoldoende van bewust. Dat levert vertraging bij vertrek op. Melle Eggink studeert Tourism Management bij Saxion en ontwierp tijdens zijn Smart Solutions Semester met zijn projectgroep een augmented reality-app, die het vliegmaatschappij TUI en haar klanten straks een stuk gemakkelijker maakt.

Hoi Melle, dat klinkt interessant: een augmented reality-app. Vertel!

“Ja, het was ook een mooi en leerzaam project. We hebben voor ons Smart Solutions Semester in de aanloop naar de zomer gewerkt aan een opdracht van TUI: Improving the carry-on luggage experience. Bij het inchecken blijkt vaak dat een deel van de handbagage van vliegtuigpassagiers te groot is. Die koffers of tassen moeten dan alsnog richting het ruim. Voor de reizigers en voor de vliegmaatschappij draagt dat niet bij aan een vlot incheck-proces. Veel vliegtuigen vertrekken met de nodige vertraging, puur door dat bagageprobleem. Dat is niet alleen vervelend, maar ook kostbaar. Onze app lost dit probleem op en verbetert de ervaring van de reiziger.”

Kun je uitleggen hoe de app werkt?

“Eigenlijk was het al vrij snel duidelijk dat we augmented reality als technologie in moesten zetten. We hebben een app ontwikkeld in de huisstijl van TUI. De app kan straks door TUI in de algemene app geïntegreerd worden. Drie dagen voor vertrek krijgt de TUI-reiziger een push-bericht met het verzoek de afmetingen van zijn handbagage door te geven. De klant opent de app, activeert de camera en richt zijn smartphone op zijn handbagagekoffer. Op zijn telefoon verschijnt een virtuele groene box, die hij met zijn vingers precies even groot kan maken als de koffer. Vervolgens loopt hij een rondje om zijn koffer, om te checken of het groene virtuele blok blijft passen. Wordt het blok rood, dan is de koffer te groot.”

En wat gebeurt er als de scan is goedgekeurd?

“Dan verzendt de klant de gegevens naar TUI en kan hij aan een virtueel prijswiel in de app draaien. Als beloning ontvangt iemand dan bijvoorbeeld een gratis drankje of snack aan boord, of de mogelijkheid om met voorrang in te checken. Ook een kortingsvoucher voor een activiteit op vakantie hoort tot de mogelijkheden. Met de QR-code heeft de klant de mogelijkheid om de beloning op een later tijdstip of direct te verzilveren. Zo wordt de reiziger op een gemakkelijke manier tijdens het inchecken bij de hand genomen, beschikt TUI op tijd over de maten van de handbagage en neemt de vertraging af. Reizigers worden ook nog eens beloond voor hun medewerking.”

Melle Eggink
Melle Eggink over de augmented reality-app voor handbagage

Indrukwekkend. Als we in de toekomst met TUI reizen, gaan we deze Saxion-toepassing dus tegenkomen?

“We hebben een schetsontwerp opgeleverd, maar de app is echt helemaal klaar voor gebruik. TUI moet hem nog wel technisch implementeren in haar algemene app, maar de kans is groot dat dat gaat gebeuren. Onder voorbehoud van hoe de reisbranche zich ontwikkelt, heeft onze app veel potentie en zullen veel toeristen in de toekomst het gemak van deze scanmogelijkheid ervaren.”

Ik neem aan dat jullie als projectgroep met trots terugkijken op dit project.

“Zeker. Door corona moesten we grotendeels online werken, maar dat ging goed. Onze projectgroep bevatte studenten uit verschillende opleidingen. Precies zoals het Smart Solutions Semester bedoeld is. Ook hadden we allemaal verschillende nationaliteiten en culturele achtergronden. Vanuit die mix van skills en persoonlijke eigenschappen konden we heel breed naar de ontwikkeling van de app en ook naar de klantbeleving kijken. Leuk en leerzaam was dat. Als student Tourism Management heb ik veel geleerd van de programmeurs in onze groep. Het werken op afstand lukte ook goed. Gelukkig hebben we elkaar in de eerste fase van het project ook nog een paar keer in real life ontmoet.”

Het Smart Solutions Projectteam

Het projectteam dat de TUI-app ontwikkelde, bestond uit de volgende Saxion-studenten:

Melle Eggink, Maaike Vellinga, Lara Isabelle Heinze (Tourism Management), Anne Cao, Yao Le Teo (HBO-ICT), George Popa Antonio, Karolina Harkawy (Creative Media and Game Technologies), Chantal Mos (Small Business & Retail Management)

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.