Virtuele afstudeerruimte expositie CT BK

Afstudeerexposities nu te zien in een virtuele wereld

Thijs Tomassen
Thijs Tomassen Leestijd Minuten

Ook afstuderen in coronatijd vraagt om creatieve oplossingen. En dus houden vierdejaarsstudenten van de Saxion-opleidingen Bouwkunde (donderdag) en Civiele Techniek (vrijdag) hun afstudeerexpositie in de virtuele wereld. Met dank aan oud-student bouwkunde Lars ter Steege (24), die als directeur van Studio X virtuele afstudeerruimtes heeft gebouwd.

Kort geleden studeerde Lars zelf af. Toen nog fysiek met alle technische bouwtekeningen op A0-vellen aan wanden, zoals dat al jaren gebeurt, met als groot voordeel dat studenten de geïnteresseerde professionals uit het werkveld die komen kijken face-to-face te woord kunnen staan. Dat zit er dit jaar niet in, maar Studio X heeft een oplossing bedacht zodat beoordelaars en belangstellenden de afstudeerprojecten tóch kunnen beleven.

Op detailniveau alle ontwerpen bekijken

"Zie het als een Google Streetview-ervaring", vertelt Lars, die als directeur van Studio X volop actief is in de virtuele wereld en onder meer VR- en AR-oplossingen, 3D-animaties en visualisaties maakt voor de bouw- en vastgoedsector. "Als bezoeker kun je vanachter je pc, laptop of smartphone binnenkomen, 360 graden om je heen kijken en op detailniveau alle ontwerpen bestuderen."

Studio X heeft voor alle 25 afstudeergroepen een eigen afstudeerruimte gebouwd en aangekleed. De groepen hebben vervolgens zelf hun ontwerp- en tekenwerk geüpload, zodat dat aan de wanden verschijnt. Tijdens hun afstudeerexpositie kunnen docenten, mensen uit het bedrijfsleven, familie en vrienden via een internetlink de ruimte betreden.

Hoe het werkt

Lars schetst hoe dat eruitziet. "De bezoekers beginnen in een centrale hal waar ze navigeren naar Bouwkunde of Civiele Techniek. Bij binnenkomst zien ze een televisie waarop elke groep een voorstelrondje houdt en een korte toelichting geeft op hun project. Vervolgens kunnen mensen virtueel langs de ontwerpen lopen. Dat gaat stapsgewijs; ze beginnen bij de schetsontwerpen en zien die steeds gedetailleerder worden als ze doorlopen. Zo kunnen bezoekers de ontwikkeling die de studenten doorgemaakt hebben goed volgen."

Het idee van virtuele afstudeerruimtes is nieuw in het onderwijs, voor zover Lars weet. "Wij gaan er als Studio X zeker mee verder, dit heeft potentie. Ook voor commerciële beursdoeleinden. De reacties zijn positief. Samen met het onderwijs willen we meer van zulke tools ontwikkelen. Wij zijn thuis in de virtuele wereld en creëren content voor bouw- en vastgoedbedrijven. Zo visualiseren wij volledige bouwplanningen van de aanbestedingsfase tot oplevering, bieden we een virtuele training verfspuiten en hebben we een woningconfigurator ontwikkeld waarmee mensen online hun woning kunnen samenstellen."

Hij vindt het een eer dat Saxion hem als oud-student heeft gevraagd een virtuele oplossing te bedenken voor afstuderen in coronatijd. "Heel gaaf. Saxion laat zien klaar te zijn voor de toekomst, want ik denk dat deze ontwikkeling ook na de coronatijd meerwaarde biedt. En ik vond het leuk om als oud-student weer even terug te keren." Op zijn 24ste is hij al directeur van Studio X, dat eind 2017 ontstond uit zusterbedrijf BIM4ALL. "Het kan hard gaan. Al mijn vrije uren naast mijn studie greep ik aan om bij Studio X te werken. Dat ik ook net pas klaar ben met studeren, zorgt ervoor dat ik nu doelgerichter kan meedenken met Saxion. Ik vond het ook erg tof om te zien hoe creatief bepaalde afstudeergroepen zijn."

Highlights van de expositie

Mooi moment om er een paar uit te pikken. Wat te denken van de groep die op basis van een schetsontwerp van een architectenbureau een campusgebouw voor de Faculty of Geo-Information Science and Earth Observation (ITC) van de Universiteit Twente heeft ontworpen. "Deze toren van 62 meter hoog met maar liefst vijf binnentuinen moet uitgroeien tot de grote eyecatcher op de campus", vertelt Rick Hutten (20), een van de bedenkers.

Naast een groene uitstraling en internationaal karakter is flexibel bouwen hét uitgangspunt in hun ontwerp. Rick: "Zo hebben we een flexibele wand ontwikkeld waardoor er in de toekomst op korte termijn indelingsverandering én functieverandering mogelijk zijn. De universiteit kan op die manier in de toekomst omgeturnd worden tot woontoren."

Rick is enthousiast over de virtuele afstudeerexpositie. "Een mooi alternatief is geboren, ik ben blij dat ik geen studievertraging oploop en dat er op deze manier toch beleving is rond onze afstudeerprojecten."

Ook student Civiele Techniek Nathan Smithers (22) noemt het 'een goed alternatief. "Het kan niet op school, dan lijkt dit me de beste oplossing." Hij kijkt uit naar de afstudeerexpositie van zijn groep, die gaat over een nieuwe zuiveringsstap bij de rioolzuivering in Enschede. Die extra stap moet voor drinkwaterkwaliteit zorgen. "Het is een actueel en urgent probleem, kijk maar naar de krantenkoppen over te weinig water", zegt Nathan. "De kans bestaat dat dit idee werkelijk gerealiseerd wordt."

Neem zelf een kijkje

Naar de virtuele expositie
Thijs Tomassen

Thijs is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion.