promo foto Wim & Aart.jpg
Ondernemerschap

Docent Aart wil met e-book en muziek kinderen in hun kracht zetten

Aart Beunderman is docent/onderzoeker aan de Academie Mens & Arbeid en heeft een grote passie voor muziek. Toen zijn broer besloot een kinderboek te schrijven, wist hij direct: daar moet een liedje bij. Samen met een vriend uit Engeland bedachten ze een digitaal concept waarmee ze het onderwijs en de opvoeding van kinderen enigszins hopen te beïnvloeden. “We kijken op een speelse en vreugdevolle manier naar de natuurlijke talenten van een kind.”

Foto: Aart (rechts) met zijn broer Wim.

Hoi Aart, waar gaat het boek over?

“Het verhaal gaat over een eigenwijs, maar lief zwijntje: Wimmetje. Hij beleeft allerlei spannende avonturen met zijn vrienden en familie. In dit boek leert hij wat moedig zijn is en hoe je met angst om kan gaan. Iets dat heel mooi past bij deze coronatijd.”

Hoe is het idee voor een e-book voor kinderen ontstaan?

“Oorspronkelijk zou het een gedrukt boek zijn, maar door de lockdown is het voorlopig een e-book geworden. Mijn broer Wim heeft het eigenlijk bedacht. Hij heeft het verhaal geschreven en een goede vriend van ons in Engeland maakt de tekeningen. Zelf maak ik bij elk boek – het is namelijk een serie – een liedje dat je kunt downloaden. Dat is ook ons unique selling point: het is een mooi verhaal, met prachtige tekeningen én er zit muziek bij.”

Wat is het doel van jullie kinderboekenserie?

“We willen vooral onze kernwaarden overbrengen. Op de onderwijswereld, maar ook als hulp bij de opvoeding van kinderen. Die kernwaarden zijn liefde, verbondenheid, vreugde, avontuur en natuurlijk zijn of de natuur. Elk boek heeft een ander thema en het eerste boek gaat dus over moedig zijn. Het zijn ook een beetje onze ideeën over hoe we het onderwijs willen vernieuwen. Tegenwoordig wordt de natuurlijk aard van een kind er naar onze mening vrij snel uit gehaald. Ze storten zich volledig op bepaalde vakken, maar wij kijken naar de natuurlijke talenten van een kind en dat op een speelse en vreugdevolle manier. En ook zonder oordeel naar andere systemen, want natuurlijk moet je bepaalde vakken leren. Maar we hopen hiermee wel iets te veranderen.”

Hoe gaat dit boek daarbij helpen?

“Het boek is niet alleen voor ouders om hun kinderen uit voor te lezen, maar het is ook gefocust op onderwijs: er zitten educatieve elementen in. Samen met het liedje kan het gebruikt worden tijdens muziekles en aan het eind van het boek staan enkele vragen die je kinderen kunt stellen: ben je zelf wel eens angstig? En hoe ga je daar dan mee om?”

Het is voor mij een langgekoesterde droom om iets met muziek te doen dat betekenisvol is. De pop- en rockmuziek die ik normaal maak, is voor mij heel belangrijk, maar hier zit echt een mooie boodschap achter.

Hoe waren de eerste reacties op het boek en het liedje?

“Een vriendin van me heeft een dochtertje van twee jaar oud en die vond het liedje zo leuk, die wilde het elke keer weer horen. Het is dus blijkbaar heel pakkend. Straks op de scholen worden het ook weer mooie testmomenten.”

Hoe vind je het om dit samen met je broer en beste vriend te doen?

“Dat is heel bijzonder en superleuk. Het geeft me enorm veel energie. Dit is echt wie ik ben: ik vind het heel leuk om iets voor kinderen te betekenen. Het innerlijke kind in mij is ook heel sterk aanwezig en dat geldt ook voor mijn broer. We hebben altijd nauw contact en zitten heel erg op één lijn met onze levensvisie. In tegenstelling tot mijn broer heb ik geen kinderen, maar het voelt eigenlijk alsof dit mijn kindje is. Zo ervaar ik dat. Als we ons boek ergens presenteren, voelt het ook absoluut niet alsof ik iets moet verkopen. Dat zou verkeerde energie zijn. Het is meer van: dit is mijn kind en ik hoop dat jullie het ook leuk vinden.”

Was het een langgekoesterde droom om een kinderboek uit te geven?

“Het is voor mij een langgekoesterde droom om iets met muziek te doen dat betekenisvol is. De pop- en rockmuziek die ik normaal maak, is voor mij heel belangrijk, maar hier zit echt een mooie boodschap achter: we willen kinderen in hun kracht zetten.”

Wat is nu de planning?

“Maandag was de lancering van het e-book en nu begint een lange mediacampagne om het boek aan de man te brengen. Deze week gaan we naar de vrije school in Zwolle om een voorlezing te doen en een boekpresentatie. Maar we willen naar nog veel meer scholen of organisaties die met kinderen werken. Dus het zou mooi zijn als het ook veel gedeeld wordt door studenten of collega’s, zodat er een soort vibe ontstaat. Het Engelse boek komt eveneens uit – we willen ook internationaal boeken gaan verkopen – en we zijn bezig met de geprinte versie. Daar zijn we fondsen voor aan het werven.”

Wat is uiteindelijk je ambitie?

“Dit is goed te combineren met het docentschap. Ik werk iets meer dan een dag in de week voor Saxion en heb zo alle ruimte om mijn eigen coachingsbedrijf te runnen, muziek te maken en dit soort projecten op te pakken. Maar als dit een hit wordt, dan zou ik hier wel mee verder willen. Ik vind alles wat ik doe superleuk, maar mijn hart en ziel ligt echt in de muziek. Maar als ik realistisch ben, blijf ik waarschijnlijk beide doen. Het gaat ook goed samen met mijn docentschap omdat er een educatief element zit in het boek. Bovendien werk ik als docent ook een beetje met grote kinderen, dus daarin komen beide dingen overeen."

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.