Melda.jpg

Stagelopen bij Chanel: 'Het is niet alleen werken en gaan'

Melda Ay loopt stage bij Chanel op de HR-afdeling. Ze houdt zich bezig met sollicitatiegesprekken, talentontwikkeling en het coachen van medewerkers. “Mensen verder helpen in hun carrière vind ik tot nu toe het leukste, en niet alleen op zakelijk gebied, maar ook op persoonlijk gebied.”

Hi Melda, welke opleiding volg je precies en wat houdt deze opleiding in?

“Ik zit in mijn vierde leerjaar van de opleiding International Human Resourch Management. HRM staat voor het effectief inzetten van mensen binnen organisaties. Er moet niet alleen gekeken worden naar de business kant van een bedrijf, maar er moet ook in lijn gebracht worden wat de benodigdheden van de mensen binnen een organisatie zijn. De taken van een HR-medewerker kan bestaan uit personeelsbeleid, aanwerven van personeel, coachen, talentontwikkeling: eigenlijk alles rondom mensen binnen een bedrijf.”

Je loopt stage bij Chanel, waarom wilde je hier graag stagelopen?

“Chanel geeft erom anderen te helpen. Ze investeren geld in sustainability en gaan met de tijd mee. Door deel te nemen aan verschillende goede doelenorganisaties dragen ze bij aan de samenleving en de maatschappij. Daarbij paste de stageomschrijving heel goed bij wat ik zocht. Het is een gevarieerde stage.”

Hoe ziet je dag eruit?

“In de ochtend ga ik op kantoor de mensen langs en ga ik met ze in gesprek. Het is als HR-medewerker belangrijk dat je regelmatig kijkt hoe het met iedereen gaat. Ik check de mails, ik maak een dagelijkse takenlijst over de vragen vanuit het personeel en daarnaast doe ik extra projecten. Ik houd mij bezig met de administratieve kant en tevens ook de strategische kant. Chanel heeft als doel om meer sustainable te worden en mensen beter in te zetten. Voor het personeel organiseren we verschillende activiteiten die tevens ook bijdragen aan goede doelen.”

Chanel investeert geld in sustainability en gaat met de tijd mee. Ze vinden het belangrijk om anderen te helpen en bij te dragen aan de samenleving.

International Human Resource Management-student Melda over haar stagebedrijf Chanel

Wat houden deze activiteiten in?

“Vanuit het hoofdkantoor wordt verteld dat we een aantal social commitment activiteiten mogen doen binnen de Beneluxe. Omdat ik de sociale kant van HR leuk vindt, ben ik hier verantwoordelijk voor. Ik organiseer de activiteiten die ons worden voorgeschreven. We organiseren activiteiten met feestdagen of voor externe goede doelen. Hiermee draagt Chanel ook bij aan externe organisaties.”

Wat vind je het leukst aan deze stage?

“Bij Chanel word je niet in een hokje geplaatst. Je kan jezelf zijn en je wordt ook vrijgelaten in hoe je denkt en wat je doet. De visie achter Chanel vind ik geweldig. Chanel is meer dan een merk, het is een luxurious experience. Chanel geeft hun klanten een luxe beleving en besteedt hen aandacht en tijd in de winkel. Het viel me Chanel gelijk op dat ze deze visie ook doorvoeren voor hun personeel. Je hebt veel leuke activiteiten: het is niet alleen werken en gaan. Dat maakt het heel leuk om voor Chanel te werken.”

Heb je tips voor studenten die nog een stage moeten vinden?

“Leer jezelf goed kennen en leer vooral hoe je jezelf moet presenteren. Het is superbelangrijk om te weten hoe je jezelf moet presenteren in een sollicitatiegesprek. Werk niet alleen aan je professionele ontwikkeling, maar werk ook aan je persoonlijke ontwikkeling. Als jij een sollicitatiegesprek hebt moet je jezelf goed kennen en weten waar je goed in bent, en vooral ook waar je niet goed in bent en wat je nog wilt ontwikkelen aan jezelf.”

Elcin Coraklar.jpg

Elçin Çoraklar

Elçin studeert Creative Business bij Saxion en werkt bij Saxion als Studentredacteur. Ze is erg ondernemend en heeft daarom ook altijd een volle agenda, maar toch houdt ze ruimte over om te genieten. In haar vrije tijd staat ze vaak in de keuken of droomt ze weg op Pinterest. Ook pakt ze regelmatig haar koffer om nieuwe plekken te ontdekken.