0 (1).jpeg
Studentenleven

Geen lustrumfeest, wel taart voor studievereniging Construct

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De coronacrisis treft ons allemaal, maar de gevolgen zijn voor iedereen anders. Hoe gaan de verschillende personen, verenigingen, afdelingen en teams hiermee om? Voorzitter Yoran Britstra (midden) van studievereniging Construct zag het lustrumjaar in het water vallen, maar doet nu met zijn vereniging aan digitaal bier proeven, pubquizen en taarten bakken. “Je wordt er wel creatief van.”

Hoi Yoran, is iedereen nog gezond bij jullie?

“Zover ik weet wel, gelukkig.”

Welke invloed heeft het coronavirus op jullie vereniging?

“Dit jaar zouden we ons tienjarig bestaan vieren en zouden we van alles organiseren: een Fifa-wedstrijd, allerlei bouwkundige dingen, een ledenweekend, excursies en een eindfeest, maar helaas hebben we alles moeten schrappen en naar volgend jaar moeten verzetten. De impact is dus gigantisch. Gelukkig hadden we nog wat geld over van vorig jaar, maar we hebben, ook omdat we ons verenigingshok wilden opknappen, alweer veel uitgegeven aan dingen waar we nu niet zoveel aan hebben.”

Merk je het ook al in het aantal aanmeldingen?

“Meestal beginnen de aanmeldingen een beetje te komen als de eerstejaars hun boeken gaan kopen en ze zien dat ze korting krijgen als ze lid zijn van een vereniging. Tijdens de HOI-week melden zich normaal gesproken de meeste studenten aan. Die vindt natuurlijk ook alleen in een online variant plaats. We lopen dus veel aanmeldingen mis, dat is wel zeker.  Daar hebben we met de andere verenigingen wel even bij stilgestaan tijdens de ledenraadsvergadering. Daar zijn we nog mee bezig, maar we hopen dat we tijdens het programma van de academies bijvoorbeeld een online presentatie mogen geven.”

En hoe zit dat met de werving voor nieuwe bestuursleden?

“Dat is nu wel een probleem. Meestal begin je daar in maart al mee, maar heel veel mensen zien het niet meer zitten om nu in het bestuur te gaan in verband met het corona. Gelukkig hebben wij al enkele enthousiaste kandidaten gevonden, maar voor veel andere verenigingen is het een groot probleem.”

Hebben jullie de laatste tijd nog wel wat leuke online activiteiten georganiseerd?

“We zijn de eerste paar weken druk bezig geweest met allerlei kleine dingen, bijvoorbeeld op Instagram: prijsvragen, raadsels. Nu hebben we dat uitgebreid naar een wekelijkse digitale borrel op donderdagavond. Zo blijf je in contact met de leden en houden ze elkaar een beetje in zicht. We hebben ook een pubquiz georganiseerd en vanavond gaan we online taarten bakken. We hebben iedereen een recept doorgestuurd en vanavond bakken we tegelijk die taart door middel van een videostream. Dat is natuurlijk wel leuk. We hebben twee weken geleden ook een bierproeverij gehad, door met z’n allen in een chat biertjes te drinken en zo toch nog een beetje het kroeggevoel te krijgen. Je wordt er wel creatief van en we hebben de leden ook wel gevraagd wat zij leuk vonden. Zij zijn toch waarvoor je het doet.”

Dus gezellig samen een biertje drinken, dat blijft er altijd wel in?

“We drinken nu elke donderdag een biertje met elkaar en dan blijven we met een groepje toch altijd wel tot één uur ’s nachts zitten. Mensen zoeken elkaar toch wel een beetje op binnen zo’n vereniging.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.