deeltijd opleidingsvideo's
Onderwijs

Studeren in deeltijd: alles over een 'relevante praktijkomgeving'

Leestijd Minuten

Om te kunnen beginnen met je studie bij de Saxion Parttime School heb je een Relevante Praktijkomgeving nodig. Maar wat is dit nou eigenlijk? In dit item vertellen we je meer over relevante praktijkervaring voor je deeltijdstudie.

"De Relevante Praktijkomgeving is een werkomgeving waarin jij aan opdrachten kunt werken die jij voor jouw studie moet doen", zegt Saxion Parttime School-medewerker Karin Louwers. In dit artikel bespreekt zij wat het is en waar je aan moet denken.

Waar moet je aan denken bij een relevante praktijkervaring?

De relevante praktijkervaring kan bij je huidige werk zijn, maar ook bij de functie waar jij tot wil worden opgeleid. Om je een idee te geven wat wordt bedoeld, geven wij je een voorbeeld: Je bent nu mbo-verpleegkundige, maar je wilt graag opgeleid worden tot hbo-verpleegkundige. Je moet dan vanuit je huidige functie werkzaamheden uitvoeren die normaal worden uitgevoerd door een hbo-verpleegkundige. Mocht dit bij je huidige werkgever niet mogelijk zijn, dan moet je een andere relevante praktijkervaring vinden.

Hoe vind ik een relevante praktijkervaring als ik nog geen baan heb?

Goede vraag! Heb jij op dit moment geen baan, maar wil jij toch starten met een opleiding? Dan kan het lastig zijn om een relevante praktijkervaring te vinden. Kijk goed in jouw omgeving naar bedrijven waar jij graag zou willen werken en bekijk de websites of er vacatures zijn die aansluiten bij jouw opleiding. Neem contact op met het bedrijf en leg uit dat jij gaat beginnen met een opleiding die aansluit bij de openstaande vacature. Je kunt voorstellen om te beginnen als trainee, zo stap je op een lager niveau in en groei je gedurende jouw opleiding langzaam toe naar het niveau van de functie waartoe jij wordt opgeleid.

Saxion kan jou ook helpen met het vinden van een relevante praktijkervaring. "Studenten kunnen gebruik maken van de chat-functie op onze website, dan helpen wij ze graag op weg met tips & tricks", geeft Karin aan.

Omscholen en een relevante praktijkervaring, hoe zit dat?

Heb je op dit moment al een baan, maar wil jij je laten omscholen? Ook dan heb jij een relevante praktijkervaring nodig. Soms kan dit binnen je huidige werkomgeving zijn, maar het kan ook zijn dat dit niet mogelijk is. Dan moet je op zoek naar een andere oplossing. Maak hiervoor wel duidelijke afspraken met jouw werkgever, want die kan jou wellicht ook verder helpen. Een mogelijkheid kan zijn om één of twee dagen bij een andere organisatie op vrijwillige basis ervaring op te doen.

Wat kan Saxion Parttime School nog meer doen om jou te helpen?

Saxion Parttime School werkt samen met verschillende partners die jou kunnen helpen met het vinden van een relevante praktijkervaring. Dit zijn bedrijven die bemiddelen in vacatures en traineeships bij diverse organisaties in de verschillende sectoren. In de sectoren Techniek, Economie en Zorg & Welzijn kunnen ze jou in contact brengen met die organisaties.

Landing-OOA-focus.jpg

Bezoek onze open avond!

Meer weten over in deeltijd studeren? Kom dan naar onze open avond! Op dit moment kom je alles te weten over jouw favoriete opleiding(en), studeren in deeltijd én kun je vragen stellen aan de aanwezige docenten én studenten!

Meld je aan

Je kunt voor meer informatie ook contact opnemen met de accountmanagers:

Karin-Louwers.jpg

Karin Louwers