'Twijfel niet en informeer naar de mogelijkheden'
Studentenleven

'Twijfel niet en informeer naar de mogelijkheden'

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Het afgelopen jaar leverde Daniëlle van den Esschert (50) een bijzondere prestatie. Zonder startkwalificatie begon ze aan de deeltijdopleiding Human Resource Management (HRM) bij de Saxion Parttime School. Als cursist haalde ze haar propedeuse, waardoor ze als student aan haar tweede jaar kon beginnen: “Ik hoop dat veel meer mensen deze stap vanuit de praktijk willen zetten. Er is meer mogelijk dan je denkt,” vertelt ze.

Wens om opnieuw te studeren...

Na het behalen van haar Mavo-diploma en het volgen van de opleiding Ziekenverzorging, besloot Daniëlle dat ze niet in de zorg in wilde werken. Ze oriënteerde zich met functies bij diverse bedrijven en kwam 25 jaar geleden bij Bredenoord terecht. Het bedrijf heeft meer dan 350 medewerkers en vestigingen in Nederland, Duitsland en Denemarken. Het richt zich op de bouw, verhuur en verkoop van mobiele stroomoplossingen. Denk daarbij aan de stroomvoorziening voor festivals, sportevenementen of bij werkzaamheden langs de snelweg. Daniëlle stroomde er via de planning, de serviceadministratie en de support van internationale projecten door naar de afdeling die trainingen en opleidingen voor het personeel van het technische bedrijf verzorgt. Haar wens om weer te gaan studeren werd steeds sterker.

'Twijfel niet en informeer naar de mogelijkheden'

Daniëlle, hoe kwam je bij de opleiding Human Resource Management van Saxion terecht?

“Hoewel ik de afgelopen 25 jaar ontzettend veel in de praktijk geleerd heb, was ik erg gemotiveerd om me verder te ontwikkelen en weer een opleiding te gaan volgen. Toen ik bij Bredenoord op de afdeling HRM terecht kwam, ontstond daar ruimte voor. Ik ging me oriënteren en ontdekte dat ik bij de Saxion Parttime School de opleiding Human Resource Management in deeltijd naast mijn baan kon volgen. Ik wilde de HRM-opleiding graag bij Saxion volgen omdat daar de personele kant sterk naar voren komt in de vakken. Het sprak me ook aan dat de opleiding erg mensgericht is.”

Met je vooropleiding voldeed je niet aan de juiste startkwalificatie om in te stromen op het hbo. Hoe ging dat in zijn werk?

“Na een informatiegesprek bleek dat ik een toelatingstoets kon doen, omdat ik inderdaad niet de juiste vooropleiding had. De 21-plus-toets is een brede instaptoets, waarbij je op allerlei algemene vaardigheden word getest. Ik haalde alle onderdelen, maar struikelde twee keer op dezelfde oefening. Dat was heel frustrerend. Toch mocht ik bij Saxion instromen. Niet als student, maar als cursist. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen.”

Je startte dus toch met je opleiding. Hoe gaat zo’n traject als cursist dan in zijn werk?

“Je begint, samen met de overige studenten, gewoon aan het eerste jaar van de opleiding. Als je alle modules met een voldoende afrondt, haal je toch je propedeuse en stroom je als student door naar het tweede jaar. Ik startte vorig jaar februari. Per kwartiel volgde ik drie modules, net als mijn klasgenoten. Voor mij was er geen verschil. Ik voelde me onderdeel van de groep. Wel was ik wat onzeker in het begin. Zou ik het hbo qua niveau wel aankunnen? Ik dacht: ‘Ik doe mijn best en ik kijk gewoon hoe ver ik kom.’ Ik ben van nature een doorzetter.

Dat klinkt allemaal goed. Hoe verliep je eerste jaar als cursist?

“Ondanks dat ik voor de eerste vakken goede cijfers haalde, waar ik heel blij mee was, bleef ik voorzichtig. Ik dacht weer: ‘Misschien is het begin altijd makkelijker. Laat ik maar gewoon rustig blijven en mijn best blijven doen.’ Uiteindelijk had ik voor één module een zes en sloot ik alle andere modules af met zevens en achten af. Het lukte dus goed mijn propedeuse te halen en afgelopen februari stroomde ik alsnog in als student. Samen met mijn klasgenoten zit ik nu in het tweede jaar.”

Is je studie goed te combineren met je werk?

“Ja, dat lukt zeker. Je moet wel goed plannen. Zelf moest ik ook leren om meer te hulp te vragen. Van nature ben ik iemand die het gewend is alles zelf te regelen en uit te zoeken. Daarmee leg ik de lat voor mijzelf best hoog. Gelukkig werd ik er door mijn omgeving op gewezen dat er al veel hulp voorhanden was. Bijvoorbeeld documenten uit ons eigen bedrijf, die ik kon gebruiken voor de opleiding. Ik moest er ook aan wennen bij medestudenten te vragen hoe zij een bepaalde opdracht gingen aanpakken. Ik wilde niet de indruk wekken dat ik hun werk of ideeën kopieerde, terwijl ik puur naar een voorbeeld zocht.”

Hoe ervaar je de aansluiting van de studie met je werk?

“De aansluiting is er absoluut. Met veel van de stof zou ik wel direct in mijn eigen werkpraktijk aan de slag willen. Dat kan nog niet altijd, omdat veel onderwerpen in mijn eigen werkpraktijk nog ontwikkeld of opgezet moeten worden. Bijna alle modules zijn er wel raakvlakken. De opleiding is enorm toekomstgericht: hoe maak en houd je je organisatie wendbaar? Dat speelt ook bij ons bedrijf. Net als in de hele regio hebben wij te maken met vergrijzing. Het vinden van goed technisch personeel is ook een issue. Mijn medestudenten werken bij allerlei soorten organisaties en bedrijven. In de les leer je veel van elkaars ervaringen. Tegelijkertijd leer je je vanuit de theorie op een andere manier naar je eigen praktijksituatie kijken.”

Levert dat nog eye openers op?

“Ik dacht eerst dat de module Arbeid en Inkomen heel saai zou zijn [lacht], maar ik vond hem juist superinteressant! Volgens de docent ging ik overal te diep op in. Ik wilde alles over bepaalde onderwerpen weten, maar hiervoor bleek de tijd te kort.” 

Wat heb je je organisatie straks te bieden, met je HRM-diploma op zak?

“Ik vind het belangrijk dat ik onze medewerkers straks zelf kan helpen bij hun ontwikkeling, om verder te komen met hun loopbaan. Belangrijk is dat medewerkers zich veilig en goed voelen binnen organisatie. Dat ze plezier in hun werk hebben en dat hun werkplek zo goed mogelijk ingericht is. Daarom is duurzame inzetbaarheid een onderwerp dat me erg aanspreekt.”

Ben je daar inmiddels zelf niet het grootste voorbeeld van?

“Ik heb inderdaad veel dingen aangepakt en geleerd en daarbij best een ontwikkeling doorgemaakt. Het helpen van andere mensen loopt als een rode draad door mijn leven. Die insteek past ook goed bij deze opleiding. Ik zit goed op mijn plek bij de HRM-afdeling van Bredenoord. Van mijn Saxion-opleiding heb ik nog geen seconde spijt gehad. Tegen mensen die ook zo’n stap vanuit de praktijk overwegen, wil ik zeggen: twijfel niet en informeer naar de mogelijkheden. Ook als je nog geen startkwalificatie hebt. Er kan meer dan je denkt.”

Wil je meer weten over studeren in deeltijd?

Investeer jij in jezelf en in je toekomst? Of je nu een stap omhoog wilt, je wilt verbreden of verdiepen in je vak of iets heel anders wilt doen. Saxion helpt je verder! Bezoek de Online Open Avonden van donderdag 11 en vrijdag 12 juni.

Meld je nu aan voor de Online Open Avonden
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Saxion Nieuwsredactie en als Informatiespecialist verbonden aan Saxion Bibliotheek. Schrijven doet ze heel graag. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. In haar vrije tijd is Anne boekenliefhebber, bassist en Beatlesblogger.

Gerelateerde artikelen

Liselotte (23) studeerde als een van de eerste deeltijdstudenten af in Toegepaste Psychologie Studentenleven

Liselotte (23) studeerde als een van de eerste deeltijdstudenten af in Toegepaste Psychologie

26 oktober 2020
Bedrijfskunde in deeltijd: ‘Nu al profijt van de dingen die ik leer’ Studentenleven

Bedrijfskunde in deeltijd: ‘Nu al profijt van de dingen die ik leer’

22 oktober 2020
Studeren in deeltijd: ‘ben ik te oud?’ Onderwijs

Studeren in deeltijd: ‘ben ik te oud?’