Draagbare ademhalingstrainer uit Twente wint RTL4-programma Briljant

Draagbare ademhalingstrainer uit Twente wint RTL4-programma Briljant

Thomas Busschers
Thomas Busschers Leestijd Minuten

Ontwerpster en Saxion-onderzoeker Hellen van Rees presenteerde gisteren bij het RTL4-programma Briljant de draagbare ademhalingstrainer voor kinderen. Zij won hiermee het programma en gaat de prijs van €10.000,- besteden aan de verdere ontwikkeling

Presentator John Williams riep heel Nederland op om mee te denken over de toekomst van ons land. Met het winnende project, de draagbare ademhalingstrainer, wil het projectteam kinderen met dysfunctionele ademhalingspatronen helpen thuis, op een leuke manier hun ademhalingstechniek te verbeteren.

Sensoren en robotisch textiel

Door middel van sensoren en robotisch textiel kan de ademhaling gemeten worden en volgt er direct motiverende feedback voor de kinderen. Aan het einde van de dagelijkse training lichten er lampjes op in het vestje, hoe beter de training ging, hoe meer. Deze lampjes vormen vervolgens een energiebron voor een spel op de smartphone die de kinderen op een leuke manier hun doelen laat behalen.

Directe therapeutische ondersteuning

Astma en dysfunctionele ademhaling zijn veel voorkomende oorzaken van benauwdheid bij kinderen. Training van ademhaling in de thuissituatie kan ervoor zorgen dat kinderen minder benauwd zijn. De ademhalingstrainer maakt directe therapeutische ondersteuning hierbij mogelijk.

Samenwerking

Dit project is een samenwerking tussen Universiteit Twente, Hogeschool Saxion, MST, ZGT, OCON, Hellen van Rees en Ben Bulsink met steun van Pioneers in Healthcare en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Lees meer in het persbericht of bekijk onderstaande video.

Thomas Busschers

Razende reporter binnen Saxion - creatief met video en geluid. Vind je camerajournalist Thomas niet achter de lens, dan staat 'ie wel voor een groot publiek muziek te draaien!