Cursusaanbod Mens en Arbeid

Margolin kiest voor maatwerktraject Arbeidsdeskundige

Leestijd Minuten

De afgelopen jaren is het aantal arbeidsdeskundigen dat werkzaam is voor commerciële bureaus enorm gestegen. Ook de vraag naar arbeidsdeskundigen groeit nog altijd. Daarnaast wordt er steeds meer verwacht van deze professionals. Niet alleen moeten ze inhoudelijke kennis toevoegen, ook het in beweging brengen van mensen, het adequaat adviseren rondom inzetbaarheid en het meedenken met de opdrachtgever over organisatorisch en financieel beleid, maakt in toenemende mate onderdeel uit van de functie. Dat maakt dat de adviesrol van inhoudelijk deskundige over de belastbaarheid van een werknemer verschuift van expert naar partner. Dat vraagt om een actualisatieslag!

Margolin: “We kiezen ervoor om zelf op te leiden.”

Margolin is het expertisebedrijf voor arbeidsdeskundig advies en loopbaanadvies binnen het Zorg van de Zaak netwerk. Zij ondervinden bovengenoemde ontwikkelingen aan den lijve. Marga Bouts is teammanager Zuid-Nederland en Arbeidsdeskundige bij Margolin. Zij vertelt hoe het ontwikkeltraject voor arbeidsdeskundigen tot stand kwam: “Het was voor Margolin lastig om arbeidsdeskundigen te vinden, terwijl door de groei van Margolin juist meer arbeidsdeskundigen nodig waren. Daarnaast worden er tegenwoordig andere eisen gesteld aan de competenties van arbeidsdeskundigen, waardoor het vinden van geschikte kandidaten nog uitdagender werd. We hebben daarom besloten om in samenwerking met Saxion zelf arbeidsdeskundigen op te leiden. Nieuwe, jonge professionals die zich via een leer-werktraject van Saxion en Margolin de actuele ontwikkelingen in het vak eigen kunnen maken, deze vorm kunnen geven en in de praktijk kunnen toepassen.”

Starten middenin coronatijd

Margolin pakte samen met Saxion de wervings- en selectieprocedure op en Saxion maakte een opleidingstraject op maat. Vervolgens zijn acht arbeidsdeskundigen in opleiding van start gegaan met het ontwikkeltraject. Marga Bouts: “De start van het traject viel middenin de coronacrisis, waardoor er op het laatste moment nog veel zaken aangepast moesten worden. Zo moesten we ineens de omslag maken naar online lesgeven. Maar door de flexibiliteit, creativiteit en het enthousiasme van de arbeidsdeskundigen in opleiding, de mentoren, Saxion en Margolin, was de start erg succesvol. De studenten zijn nu ruim een maand bezig en het project, dat al uniek was, is door de coronaperikelen nog unieker geworden!”

Marga Bouts, Teammanager Margolin Zuid-Nederland & Arbeidsdeskundige