Bijeenkomst bewoners wijk Velve-Lindenhof

Onderzoek veiligheidsbeleving i.s.m. Gemeente Enschede

Zeven Saxion-studenten onderzochten in opdracht van Gemeente Enschede de veiligheidsbeleving onder de bewoners in de wijk Velve-Lindenhof. Het onderzoek is uitgevoerd omdat er op dat moment weinig bekend was over de veiligheidsbeleving onder de bewoners.

De studenten focusten zich op sociale en fysieke veiligheid. Ze namen interviews af met bewoners en sleutelfiguren in de wijk en daarnaast hebben ze observatie ingezet. De studenten waren 20 weken bezig met het onderzoek, grotendeels in de wijk zelf. Ze werkten intensief samen met diverse actoren zoals de politie, woningbouwverenigingen en de wijkraad.

Als eindresultaat werd een wijkbijeenkomst georganiseerd waarbij alle bewoners uitgenodigd waren voor een interactieve avond. Doel van deze avond was het stimuleren van discussie onder de bewoners met behulp van stellingen, gebaseerd op de uitkomsten van de interviews en observaties. Tot slot stelden de studenten een adviesrapport op met maatregelen ten behoeve van de gemeente. Zowel de studenten als Gemeente Enschede blikken tevreden terug op het eindresultaat.