Saxion-lectoraat neemt regenboogvlag in ontvangst

Saxion-lectoraat neemt regenboogvlag in ontvangst

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Al is het ThermoPlastic composites Application Center-lab van het Saxion-lectoraat Lichtgewicht Construeren aan het Ariënsplein in Enschede tijdens deze coronaperiode gesloten, toch prijkt in de vensterbank, duidelijk zichtbaar voor het passerend publiek de regenboogvlag. Lector Ferrie van Hattum legt uit waarom.

“Voordat de coronacrisis uitbrak, kregen we bij het ThermoPlastic Composites Application Center bezoek van het Saxion Th!nk With Pride-platform. Tijdens de Saxion Nieuwjaarsbijeenkomst was ik in gesprek geraakt met Marco Strijks en Iwan Boedhoe die zich, met een aantal Saxion-collega’s inzetten voor diversiteit binnen onze hogeschool. Eigenlijk zou je genderidentiteit of seksuele gerichtheid geen issue meer moeten zijn anno 2020, maar als je weet hoe moeilijk sommige mensen het nog steeds in het algemeen hebben, dan is en blijft het onderwerp belangrijk. We hadden daar een goed gesprek over en ik liet Marco en Iwan weten dat ik wel interesse had in zo’n mooi regenboogvlaggetje, om het bij het TPAC op een duidelijke plek neer te zetten.”

Belangrijke rol voor Th!nk With Pride

Zo was Marco Strijks namens Th!nk With Pride half februari te gast bij het lectoraat van Van Hattum, om hem de regenboogvlag te overhandigen (zie foto). In een tijd waarin handen schudden nog mogelijk was, nam de lector de vlag met de regenboogkleuren in ontvangst. De overhandiging had voor Strijks en Van Hattum symbolische waarde, legt de lector uit: “Als lectoraat omarmen wij diversiteit volledig en het is ook goed dat Saxion veel ruimte geeft aan bewustwording rond dit onderwerp. Het netwerk Th!nk With Pride vervult daarom ook een belangrijke rol, vinden wij. We hebben de vlag pontificaal voor ons raam geplaatst. Ook wij werken hier met collega’s, studenten en stagiaires, die allemaal een verschillende achtergrond hebben: een Nederlandse of een internationale. Bij ons speelt het onderwerp geen rol in onze dagelijkse contacten, maar je weet nooit of mensen er mee worstelen, het wegstoppen of er op een andere manier mee bezig zijn. Als lectoraat en TPAC willen we in ieder geval uitstralen dat je bij Saxion én bij ons helemaal mag zijn wie je bent.”

Regenboogvlag als symbool voor eenheid en vrede 🌈

De regenboogvlag heeft al eeuwen wereldwijd een symbolische betekenis voor verschillende volken en groeperingen. Zo is de vlag historisch gezien in Zuid-Amerika belangrijk voor de indianen van de centrale Andes en Boliviaanse Amazoneregenwoud. In de Duitse Boerenoorlog leidde theoloog Thomas Müntzer in de 16e eeuw de opstandelingen, met een regenboogvlag in zijn hand, als symbool voor eenheid en vrede. Ook in het begin van de 20ste eeuw stond de vlag in de Verenigde Staten en in Italië symbool voor wereldvrede. In de jaren ’60 in het bijzonder bij demonstraties tegen atoomwapens.

Sinds eind jaren ’60 fungeert de regenboogvlag als symbool voor de homobeweging en wordt hij getoond bij manifestaties waarbij de emancipatie van seksuele minderheden centraal staat. Na de moord in 1978 op Harvey Milk, die als openlijk homoseksueel gemeenteraadslid in San Francisco voor emancipatie streed, werd de regenboogvlag een steeds zichtbaarder maatschappelijk symbool. Tot op de dag van vandaag staat het veelkleurige doek voor tolerantie, acceptatie en diversiteit.

Op de looproute tussen de Saxion-gebouwen

“We hebben de vlag een plekje gegeven in de vensterbank van ons TPAC-lab,” besluit Ferrie van Hattum. “We bevinden ons aan het Ariënsplein op de looproute tussen de studentenflats en de overige gebouwen van de Saxion-campus. Als mensen zich gesterkt voelen door dit gebaar, dan hebben wij ons doel bereikt.”

Foto's en beelden bij dit artikel zijn gemaakt voor de coronamaatregelen in werking zijn gesteld.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.