MaratHOME
Studentenleven

Saxion MaratHOME houdt mensen in beweging in tijden van corona

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Een marathon lopen op je balkon of in je achtertuin? Het kan over anderhalve week tijdens de Saxion MaratHome! Smart Solutions-studenten Saskia, Saskia, Michelle, Suzanne, Maike, Jesper en Björn werden geïnspireerd door een sportieve Fransman en bedachten dit initiatief om mensen in beweging te krijgen tijdens de coronacrisis.

Hoi Björn, wat gaat er precies gebeuren?

“Saxion MaratHOME vindt plaats op zaterdag 16 en zondag 17 mei. Tijdens deze twee dagen nodigen wij iedereen uit om een bepaalde afstand te lopen – het hoeft natuurlijk geen hele marathon te zijn – in je flat, tuin of op de loopband. Je kunt ook naar buiten gaan en samen met iemand lopen, maar dan uiteraard wel volgens de ingestelde coronamaatregelen. Dus zoek vooral geen drukke paden of wegen op. Overigens kun je ook mee doen via nordig walking of op inline skates. Je dient uiteindelijk zelf de tijd en afstand bij te houden via app of horloge.”

Hoe kwamen jullie op het idee?

“Ons oorspronkelijke plan was om tijdens het Smart Solutions Semester van de Enschede Marathon een slimmer en meer toekomstgericht evenement te maken. Die werd natuurlijk geannuleerd en veel van onze plannen konden we daardoor niet uitvoeren. Eerst waren we teleurgesteld, maar toen zijn we gaan nadenken over manieren om ons project te redden en andere mensen te motiveren om fit te blijven. Uiteindelijk zijn we geïnspireerd door een Fransman die een hele marathon liep op een loopband vanaf zijn eigen balkon.”

Iedereen kan deelnemen, ongeacht je leeftijd, nationaliteit, woonplaats, looptempo of je betrokkenheid bij Saxion. Hoe meer deelnemers, hoe meer vreugd!

bjorn flaming
Smart Solutions-student Björn Flämig, initiatiefnemer van de Saxion MaratHOME

Zijn er nog prijzen te winnen?

“Jazeker. Lopers, en niet alleen de snelste, kunnen een aantal spannende prijzen winnen en iedereen die heeft meegedaan ontvangt sowieso een certificaat. Na de MaratHOME ontvang je een e-mail met een document waarin je de tijd en afstand kunt noteren. Vervolgens ontvang je het persoonlijke certificaat. Natuurlijk kunnen we niet controleren of de tijd en afstand kloppen, dus we vertrouwen op de eerlijkheid van de deelnemers. Het hoofddoel van het evenement is tenslotte niet het winnen, maar het in beweging blijven ondanks de coronacrisis.”

Hoe kunnen mensen zich aanmelden?

“Inschrijven is gratis en kan via het registratieformulier. We hebben ook een handleiding geschreven: ‘Zo blijf je thuis fit en gezond’, ook in het Engels en het Duits. Hierin vind je informatie over gezondheid, voeding en wat voor soort sportkleding je kunt dragen tijdens het sporten. Op de Instagram- en Facebook-pagina van Saxion Buddy Box plaatsen we content die nuttig kan zijn voor deelnemers tijdens de voorbereiding op het evenement.”

Wie kan er allemaal meedoen?

“Iedereen kan deelnemen, ongeacht je leeftijd, nationaliteit, woonplaats, looptempo of je betrokkenheid bij Saxion. Je kunt ook samen met vrienden of familieleden proberen de marathonafstand te lopen door de gelopen afstanden bij elkaar op te tellen. Want: hoe meer deelnemers, hoe meer vreugd!”

Ook meedoen aan de Saxion MaratHOME?

Meld je aan!

Saxion MaratHOME maandag in IK10 LIVE

Maandagochtend 11 mei om 10.00 uur wordt de Saxion MaratHOME besproken in IK10 LIVE, een wekelijkse, tien minuten durende livestream van netwerkorganisatie Industriele Kring Twente (IKT). Deze livestream is te zien op het Youtube-kanaal van IKT.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.