Coronavirus communicatie Saxion

Update 20: Onderwijs in anderhalve meter samenleving

Leestijd Minuten

Woensdag 6 mei heeft het kabinet laten weten de huidige coronamaatregelen stap voor stap te versoepelen. Het hoger onderwijs is daarin niet specifiek benoemd, alleen dat versoepeling wordt onderzocht. Voor Saxion blijft de situatie vooralsnog dus ongewijzigd. Zo blijft het online onderwijs doorgang vinden tot in ieder geval 1 juni 2020, gaan de geplande toetsen zoveel mogelijk online of op afstand door en blijven studenten en medewerkers (behoudens enkele uitzonderingen) vanuit huis studeren en werken. Het kabinet besluit in de week van 20 mei over een voorstel voor (gedeeltelijke) opening van onderwijssectoren met een (boven)regionaal karakter zoals het mbo en het hoger onderwijs.

Anka Mulder, voorzitter College van Bestuur: “We kunnen misschien wel zeggen dat we sprintend zijn vertrokken, maar dat die sprint nu is overgegaan in een marathon. Dat is zwaar. We moeten echt onze krachten slim verdelen.”

Online onderwijs combineren met fysiek onderwijs

Saxion bereidt zich voor op een herstart van het onderwijs in een anderhalve meter samenleving. Zo wordt er bekeken welke vormen van onderwijs en toetsing bij een versoepeling binnen de dan geldende richtlijnen weer versneld op de locatie(s) kunnen plaatsvinden. Het aantal studenten, medewerkers en bezoekers dat dan gelijktijdig in de gebouwen mag zijn zal fors minder zijn dan voorheen. Bij het opstarten van fysieke activiteiten geeft Saxion prioriteit aan praktijkonderwijs en -toetsing, omdat dat bijdraagt aan het voorkomen van studievertraging.

Ook blijft Saxion zich voorbereiden op een eventuele verlenging van online onderwijs en houdt ze er rekening mee dat ook in het komende studiejaar een substantieel deel van het onderwijs op afstand plaats zal moeten vinden. We zijn voorbereid om fysieke activiteiten in onze gebouwen, binnen de richtlijnen van de overheid en het RIVM, op- en af te schalen als de situatie met betrekking tot corona daar aanleiding toe geeft. Daarbij zoeken wij in alle omstandigheden naar de ideale combinatie van online en fysieke activiteiten op het gebied van onderwijs, onderzoek en ondernemerschap.

Lees ook het interview met Anka Mulder over het vormgeven van de anderhalve meter-hogeschool. Een gesprek over waar we inmiddels met elkaar staan, wat deze periode van ons vraagt en hoe we op weg gaan naar de toekomst.

Updates en FAQ's van Saxion

Op saxion.nl/coronavirus vind je diverse updates over het coronavirus en in de FAQ's worden Saxion-specifieke vragen beantwoord.