Studenten in de klas
Organisatie

08–11–2022 Corona-update: Hoe ziet het sectorplan corona voor het hoger onderwijs eruit

Het kabinet heeft verschillende sectoren gevraagd om een sectorplan te maken voor als het coronavirus weer oplaait. Doel hiervan is de samenleving zo lang mogelijk open te houden bij een eventuele nieuwe coronagolf.

Landelijke sectorplan corona

Voor de zomer is het ‘landelijk sectorplan middellange termijnaanpak corona mbo/hbo’ al opgesteld door het ministerie van OCW. In dit plan zijn verschillende mogelijke toekomstscenario’s uitgewerkt, waarbij corona impact kan hebben op het mbo en het hoger onderwijs. Onderwijs heeft binnen het landelijke coronabeleid een aparte status, omdat gebleken is dat het (herhaaldelijk) fysiek sluiten van grote delen van het onderwijs grote impact heeft gehad op het welzijn van studenten en medewerkers. Daarom heeft het kabinet als uitgangspunt dat het een (gedeeltelijke) scholensluiting bij een nieuwe corona-uitbraak wil voorkomen, tenzij er sprake is van een virus(variant) waarbij studenten en medewerkers direct gevaar lopen.

Plan zelf verder uitgewerkt

De maatregelen uit de scenario’s van het landelijke sectorplan hebben de onderwijsinstellingen zelf vertaald naar hun eigen situatie. Ook Saxion heeft dit verder uitgewerkt en besproken met de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR). Mocht het coronavirus weer oplaaien dan kunnen we op basis van dit plan gerichte maatregelen treffen. Uitgangspunt is dat we aandacht hebben voor kwetsbare groepen, de studievoortgang en de gezondheid en het welzijn van alle medewerkers en studenten.

Veiligheid staat voorop

Wanneer er coronamaatregelen worden getroffen blijft het bieden van een veilige studie- en werkomgeving het uitgangspunt. De CMR heeft bij het bespreken van het sectorplan aandacht gevraagd voor de veiligheid en het welzijn van medewerkers en studenten en specifiek voor het kunnen monitoren van de luchtkwaliteit in lokalen. In het plan is er naast hygiënemaatregelen ook aandacht voor het binnenklimaat. Academies ontvangen aanvullende informatie over hoe hier mee om te gaan.

Basisadviezen nog steeds belangrijk

Naast corona gaan er ook weer verschillende griepvarianten rond. Daarom is het juist nu belangrijk dat we scherp zijn op het naleven van de basisadviezen:

• Desinfecteer je handen bij binnenkomst;
  • Was vaak je handen;
  • Hoest en nies in je elleboog;
  • Heb je klachten? Doe een zelftest en blijf thuis als deze positief is;
  • Zorg voor voldoende frisse lucht.

Bij de recepties van de hoofdgebouwen zijn gratis zelftesten beschikbaar. Wil je een afspraak maken voor het halen van een vaccin, booster- of herhaalprik, dan lees je hier hoe je dat kunt doen.