Coronavirus communicatie Saxion

Update 21: grotendeels online door en mogelijk beperkte openstelling gebouwen

Leestijd Minuten

In deze update vind je meer informatie over hoe de periode tot het einde van dit collegejaar eruit gaat zien en wat dit betekent voor jou als student of medewerker. Ook is er nieuws over hoe we beperkt onze gebouwen weer willen gaan openstellen voor een aantal activiteiten als daar de ruimte voor komt. Je vindt hiervoor een routekaart, op basis van de richtlijnen die daarvoor gelden en de mogelijkheden die er zijn. Daarnaast willen we je alvast een vooruitblik geven op studeren en werken in collegejaar 2020 – 2021 bij Saxion. Tenslotte is er ook meer informatie voor onze aankomende eerstejaarsstudenten.

Grotendeels online tot einde collegejaar (2019 - 2020)

Voorlopig blijven we ook na 1 juni 2020 online onderwijs volgen, online onderwijs geven, online onderzoek doen en thuiswerken. Daarbij starten we vanaf 1 juni met enkele activiteiten in onze gebouwen zoals het afnemen van een aantal praktijktoetsen.

Het kabinet besluit volgende week of er per 15 juni een versoepeling van de maatregelen in het hoger onderwijs volgt. Ook bij eventuele versoepeling zal het aantal studenten en medewerkers dat gelijktijdig in onze gebouwen aanwezig mag zijn, fors minder zijn dan voor de coronacrisis. Naar verwachting is dat maximaal 20% van onze reguliere capaciteit. Dit heeft onder andere te maken met de richtlijnen van het RIVM wat betreft afstand tussen mensen (minimaal 1,5 meter), het toegestane aantal mensen per vierkante meter (1 per 10 m2) en met de landelijke vervoersrichtlijnen om de belasting op het openbaar vervoer zoveel mogelijk te spreiden. Daardoor zullen veel activiteiten nog niet gelijktijdig in onze gebouwen passen en blijft veel online plaatsvinden.

Anka Mulder, voorzitter van College van Bestuur: “Het betekent dat we zeker tot het einde van het collegejaar grotendeels vanuit huis zullen blijven werken. Ik weet dat dit voor veel mensen een moeilijk vooruitzicht is. Het missen van collega’s en studenten en een goede balans tussen werk en privé zien te houden blijft een lastige uitdaging. Toch hoop ik dat de combinatie tussen iets meer fysiek met daarnaast veel online contact wat nieuwe energie zal geven.”

Routekaart: wat kan wanneer op locatie plaatsvinden

Saxion heeft ervoor gekozen om bij verdere openstelling van de gebouwen (eventueel vanaf 15 juni) de prioriteit naast praktijktoetsen te leggen op praktijkonderwijs en onderwijs in het kader van afstuderen. Deze keuze is gemaakt om studievertraging zoveel mogelijk te beperken. Ook houden we continu rekening met de binding van en de zorg voor kwetsbare studenten en medewerkers. Daarnaast starten we met een aantal pilots van andere activiteiten om ervaring op te doen hoe we, binnen de beperkingen en mogelijkheden die er zijn, onze gebouwen zo optimaal mogelijk in kunnen richten na de zomer. Dit doen we om de beste balans te vinden tussen onderwijs, onderzoek en ondernemerschap die online plaatsvinden en dat wat op locatie mogelijk is.

Vooruitblik op collegejaar 2020 - 2021

Zoals ook al door het kabinet is aangegeven, zullen de RIVM-richtlijnen van kracht blijven totdat er op grote schaal een corona-vaccin beschikbaar komt. Saxion houdt ook voor komend collegejaar rekening met een langdurig beperkte capaciteit van onze gebouwen waardoor een aanzienlijk deel van het onderwijs, doceren, werken en onderzoek op afstand plaats zal moeten blijven vinden.

Eerstejaars

Onze aankomende eerstejaars studenten verdienen een warm welkom, zeker na de bijzondere en voor velen voortijdige afsluiting van hun middelbareschooltijd of middelbare beroepsopleiding. Daarom kijken we naar een passende mix van fysieke en online activiteiten voor deze studenten. Een introductie die bestaat uit een persoonlijke en virtuele kennismaking bij de opleiding met startactiviteiten om studiegenoten en hogeschool Saxion te leren kennen. Ook wordt er gekeken naar een versnelde invoering van de zogenoemde thuisgroepen, vanuit het Saxion Onderwijs Model, voor de begeleiding van de eerstejaarsstudenten.

#Privacytip: Welke applicaties kan ik gebruiken?

Installeer alleen applicaties die door Saxion zijn goedgekeurd. We werken vooral met applicaties van Microsoft en met Blackboard. Microsoft Office365 heeft een uitgebreid pakket met veel mogelijkheden en er komt steeds meer bij. Heb je toch een ander programma nodig en twijfel je of een applicatie veilig is? Vraag het na bij de ICT contactpersoon van jouw academie of dienst of stel je vraag aan de IT Servicedesk, telefonisch te bereiken via 088 - 019 3600.

Updates en FAQ's van Saxion

Op saxion.nl/coronavirus vind je diverse updates over het coronavirus en in de FAQ's worden Saxion-specifieke vragen beantwoord.