Coronavirus communicatie Saxion

Update 22 – Openstelling tot en met 15 juni en Meet & Greet

Leestijd Minuten

Dinsdagavond (19 mei) schetsten minister-president Mark Rutte en minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge de verdere versoepeling van de corona maatregelen in Nederland. Ook de stap voor stap openstelling van het hoger onderwijs kwam hierbij aan bod. Hoewel nog een groot deel van ons onderwijs en onderzoek online blijft plaatsvinden, zijn we blij dat we beperkt onze gebouwen weer mogen en kunnen gaan openstellen. Dit doen we conform de eerder gepubliceerde infographic: ‘Routekaart gefaseerde openstelling gebouwen Hogeschool Saxion’

Anka Mulder, voorzitter van College van Bestuur: ‘Nu we langzaam weer opengaan, gaan we kijken hoe we zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van de ruimte die we krijgen. Tegelijkertijd weten we helaas dat we enorm moeten gaan prioriteren. Het belangrijkste uitgangspunt van de openstelling ligt bij het voorkomen van studievertraging. Praktijktoetsen en afstuderen faciliteren we als eerste. Daarna komt praktijkonderwijs. Studievoortgang staat voorop! We zetten ons maximaal in om dat te ondersteunen en benutten alle ruimte die we hiervoor krijgen.’

Vanaf 1 juni: beperkte (praktijk)toetsen op locatie

Op dit moment wordt er binnen Saxion hard gewerkt aan een veilige gefaseerde openstelling. Vanaf 1 juni wordt er ruimte gemaakt voor enkele (praktijk)toetsen (examineringen) in de gebouwen van Saxion waarbij de fysieke aanwezigheid van de student noodzakelijk is. Er is voor deze (praktijk)toetsen een heldere werkwijze gemaakt. Studenten die een (praktijk)toets ingeroosterd hebben, ontvangen deze werkwijze en informatie over de omgangsregels in onze gebouwen per mail. Studenten zien in hun (toets)rooster wanneer ze een toets hebben en of dit online of fysiek in het gebouw zal plaatsvinden.

Routekaart vanaf 15 juni

Per 15 juni komt er naast de (praktijk)toetsing ook beperkte openstelling voor praktijkonderwijs en afstudeeronderwijs. Op dit moment wordt samen met de academies gekeken hoe de beperkte beschikbare ruimtes te verdelen. Ook de studenten die dit betreft, ontvangen hierover per mail meer informatie. Daarnaast komt er in beperkte mate meer ruimte voor activiteiten op het gebied van onderzoek. Ten slotte zijn we bezig om in pilots te testen op kleine schaal welke onderwijsvormen nog meer mogelijk zijn. Hierdoor hopen we effectieve en efficiënte keuzes te kunnen maken over het openen van onze gebouwen voor meer vormen van onderwijs en onderzoek. Zodra hier meer duidelijkheid over is, lees je dat in een volgende update.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Meet & Greet voor eerstejaarsstudenten

Voor veel internationale studenten waren de Meet & Greets al online. Een Meet & Greet kan eigenlijk gezien worden als een kennismaking, waarbij aankomende eerstejaarsstudenten al hun vragen kunnen stellen over bijvoorbeeld boeken, roosters en vakken. Om onze aankomende eerstejaarsstudenten ook de kans te geven kennis te maken met hun toekomstige studiegenoten en onze docenten bieden we de Meet & Greet nu breder online aan.

Wij vinden het ontzettend belangrijk om juist in deze tijd onze eerstejaarsstudenten een warm welkom vanuit Saxion te geven. We hopen dat de Meet & Greet hieraan bijdraagt. Deelname is niet verplicht maar we raden het wel sterk aan. Naast dat het informatief kan zijn, kan het ook erg leuk zijn om je toekomstige studiegenoten alvast te ontmoeten en kennis te maken met je toekomstige docenten. Bijna iedere opleiding biedt een dergelijke Meet & Greet aan, eerstejaarsstudenten die zich voor 1 juni aanmelden, ontvangen per mail hiervoor een uitnodiging. Wil je weten of de opleiding met jouw voorkeur ook een Meet & Greet aanbiedt? Check dan de opleidingspagina’s via saxion.nl.

Vragen over financiering

Ook de Dienst Uitvoering Onderwijs heeft bekend gemaakt met een aantal maatregelingen te komen om studenten te compenseren in deze lastige tijd. Als gevolg daarvan is de FAQ, voor zowel de Nederlandse als de internationale student, aangevuld. Je vindt ze onder elke update, als er wijzigingen over welk onderwerp dan ook zijn proberen we die aan te vullen. Check ze daarom ook regelmatig!

Updates en FAQ's van Saxion

Op saxion.nl/coronavirus vind je diverse updates over het coronavirus en in de FAQ's worden Saxion-specifieke vragen beantwoord.