Vrouw in gele trui draagt masker in het openbaar ter bestrijding van het coronavirus

14-10-2020 Corona-update: Mondkapjes advies wordt plicht

Leestijd Minuten

Dinsdag 13 oktober heeft het kabinet strengere maatregelen aangekondigd in de aanpak tegen het coronavirus voor de komende twee weken. Zo wordt in het vo, mbo en ho het dragen van een mondkapje buiten de les verplicht. De al eerder aangekondigde maatregelen blijven ongewijzigd. In deze update lees je wat dit betekent.

Verplicht dragen van een mondkapje

Bij Saxion wordt het dragen van een mondkapje verplicht. Hiermee wordt het advies zoals eerder gecommuniceerd een verplichting. Deze verplichting geldt niet in de les of in een kantoor of werkkamer. Natuurlijk zijn studenten en medewerkers vrij om daar ook een mondkapje te dragen wanneer zij dat willen. De verplichting om een mondkapje te dragen geldt wel in alle andere ‘openbare’ ruimtes in onze Saxion-gebouwen. Dat zijn de ruimtes waarin medewerkers en studenten van de ene naar de andere plek lopen en bewegen: de gangen, trappenhuizen, enzovoort. Bij sommige (praktijk)lessen was het voor studenten en medewerkers al verplicht om ook in de les een mondkapje te dragen, dat blijft nu ook zo tenzij anders wordt aangegeven.

Overige ongewijzigde maatregelen op een rij

De overige maatregelen blijven ook nu nog geldig.

• Thuis werken en studeren is de norm
    De mix van online onderwijs en onderwijs op locatie blijft mogelijk binnen de beperkte ruimte die daarvoor beschikbaar is op basis van de RIVM-richtlijnen en richtlijnen die gelden voor het openbaar vervoer. Dit betekent dat de roosters niet veranderen. Wanneer studenten en medewerkers voor onderwijs(activiteiten) op locatie aanwezig moeten zijn, mag dat. Anders is thuis werken en studeren de norm. Wel verzoeken we studenten en medewerkers om alleen naar de ingeroosterde activiteit te komen (dus niet eerder) en om het gebouw direct na de les(sen) of toets(en) te verlaten.
  • Reizen met het openbaar vervoer
    Moeten studenten en medewerkers voor (externe) onderwijsactiviteiten, zoals lessen en/of toetsen, of voor activiteiten die in het belang zijn van het onderwijs, naar één van de Saxion-gebouwen komen, dan mag dat met het openbaar vervoer.
  • Maximale groepsgrootte
    De regels met betrekking tot de maximale groepsgrootte van 30 personen gelden niet voor (externe) onderwijsactiviteiten.
  • Diploma- en P-uitreikingen
    De diploma-uitreikingen zijn een onderwijsgerelateerde activiteit. In verband met de reisbewegingen en contactmomenten die dit met zich meebrengt kijken we welke de komende weken kunnen doorgaan. Studenten ontvangen hierover zo spoedig mogelijk informatie via hun academie.
  • Stages
    Als een student stage loopt, houdt hij/zij zich aan de regels van de beroepsgroep waar hij/zij stage loopt. Voor sommige stages is aanwezig zijn op locaties toegestaan. Is de norm van een stagebedrijf om thuis te werken, dan geldt dat ook voor de student.

Wanneer er meer informatie is, volgt weer een update. Blijf saxion.nl volgen.

Updates en FAQ's van Saxion

Op saxion.nl/coronavirus vind je diverse updates over het coronavirus en in de FAQ's worden Saxion-specifieke vragen beantwoord.