download-_1_.jpg

Creative Media-student Chiel bouwde in 80 uur het Epy Drost-gebouw in Minecraft

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Een digitale wandeling door het Epy Drost-gebouw van Saxion, het is mogelijk dankzij Creative Media & Game Technologies-student Chiel Paassen. Met behulp van twee medestudenten maakte hij het gebouw na in Minecraft en hij deed dat zelfs zo goed, dat hij werd gevraagd om ook de rest van de Saxion-gebouwen te bouwen in de populaire game. “Het klinkt misschien kinderachtig, maar ik heb er heel veel lol aan beleefd.”

Hoi Chiel, hoe is dit idee ontstaan?

“Ik werd door mijn docent Mark Boerrigter gevraagd mee te denken over de virtuele open dagen en ik zag bij enkele universiteiten dat ze complete gebouwen hadden nagebouwd in het spel Minecraft. Het is een laagdrempelig platform en veel studenten hebben waarschijnlijk al een account, het is dus een vrij simpele manier om ervoor te zorgen dat studenten alsnog rond kunnen lopen in het gebouw. Mark heeft het eigenlijk volledig aan mij overgelaten. Uiteindelijk heb ik het in mijn eentje gebouwd en hebben twee andere studenten, Amadeo Meure en Geron van der Ham, het programmeerwerk gedaan.”

Hoe heb je het aangepakt?

“Ik heb foto’s gemaakt van het gebouw en de plattegronden opgevraagd, zodat ik het echt één op één na kon bouwen. Vervolgens heb ik zo’n beetje 80 uur thuis achter mijn pc gezeten om daadwerkelijk te bouwen. Het is een hobby van me, dus het was verre van een lijdensweg. Het klinkt kinderachtig, spelen met blokken, maar ik heb er veel lol aan beleefd.”

0 (4).jpeg
Creative Media and Game Technologies-student Chiel over het bouwen, waar hij 80 uur over deed

Op welke manier is het uiteindelijk gebruikt?

“Tijdens de introductiedag zijn de eerstejaarsstudenten van de opleiding Creative Media & Game Technologies in acht of negen groepjes van 30 studenten om de beurt spelletjes gaan doen in het gebouw, zoals verstoppertje of het zoeken van bepaalde locaties of docenten. Zo kregen ze op een leuke manier een beetje een idee van hoe het er van binnen uitziet.”

Hoe waren de reacties?

“Nou, een dag voor de introductie hebben we docenten losgelaten in de game, niet wetende dat zij blijkbaar graag dingen slopen. Dus die hebben het gebouw aardig toegetakeld en dingen verplaatst. Dat hebben we uiteindelijk opgelost, maar tijdens de introductie hebben ook enkele studenten bugs ontdekt en dingen vernietigd. Gelukkig hadden we genoeg back ups gemaakt, haha.”

Een filmpje van je creatie kreeg redelijk wat aandacht op social media.

“Ja, blijkbaar heeft mijn vader, die docent is bij onze opleiding, een filmpje gemaakt en op LinkedIn gegooid. Dat is inderdaad redelijk ontploft, dat had ik niet verwacht. Uiteindelijk heeft het Saxion-bestuur het filmpje ook gezien en me gevraagd om alle locaties na te maken. Daar ben ik onlangs mee begonnen en dat moet eind oktober klaar zijn, zodat het voor de open dagen gebruikt kan worden. Mijn vrienden waren uiteindelijk best jaloers. Die wilden ook wel betaald worden om dingen te bouwen in Minecraft. Maar daar gaat het mij uiteindelijk niet om. Ik vind het gewoon heel vet om te doen.”

Wil jij ook gebouwen kunnen ontwerpen in videogames?

Volg de opleiding Creative Media and Game Technologies!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.