Saxion IBS werkt samen met Hankuk University
Studentenleven

IBS-studenten doen in coronatijd online internationale ervaring op bij Zuid-Koreaanse bedrijven

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Reizen zit er in coronatijd niet in, dus startten vijf Saxion-studenten van de International Business School (IBS) vorige week online vanuit Nederland met hun project voor het Zuid-Koreaanse bedrijf Orinbe. Saxion zocht vanaf dit voorjaar naar nieuwe manieren voor internationale samenwerking met partneruniversiteiten, waaronder de Hankuk University in Zuid-Korea. Doel is om ook Toptalent-studenten aan het programma toe te voegen.

“In mei van dit jaar hebben we vanuit IBS, samen met het Saxion International Office en de Hankuk University gekeken hoe we onze samenwerking ook in deze coronatijd vorm konden geven,” vertelt Klaudyna Renkel die als coördinator van het Saxionprogramma Export Expertise aan de academie verbonden is. “We waren op zoek naar nieuwe en extra mogelijkheden voor onze studenten om toch internationale ervaring op te doen, nu ze niet naar het buitenland kunnen reizen. We ontvingen twee business cases van de Hankuk University”

Toptalent-studenten toevoegen

De eerste groep van vierdejaars IBS-studenten gaat onderzoeken hoe het Zuid-Koreaanse bedrijf Orinbe de Nederlandse markt kan betreden en bedienen. Het bedrijf is actief in de cosmetica-industrie en maakt producten met uitsluitend ingrediënten van het Jeju-eiland, een vulkanisch eiland dat als natuurerfgoed op de Werelderfgoedlijst van UNESCO is opgenomen. De studenten werken onder begeleiding van de opleiding en de CEO van Orinbe. “Op afstand werken voor een buitenlandse opdrachtgever is nieuw voor de studenten en het doet op een andere manier een beroep op hun capaciteiten,” aldus Klaudyna. “Wanneer we de komende maanden ervaring op hebben gedaan met deze werkwijze, willen we in januari ook Toptalent-studenten aan het onderzoek toevoegen.”

Op afstand werken voor een buitenlandse opdrachtgever is nieuw voor de studenten en het doet op een andere manier een beroep op hun capaciteiten.

Klaudyna Renkel over de internationale samenwerking tussen Saxion en Hankuk University in Zuid-Korea

Docenten uitwisselen

Dat wil de opleiding ook bij een tweede business case voor een Zuid-Koreaans bedrijf dat actief is in het basisonderwijs en de wens heeft om de Europese markt te betreden. De ambitie is hier om Saxion-studenten, zowel uit de reguliere opleidingen als uit het Toptalent-programma, te laten samenwerken met studenten van Hankuk University, legt Klaudyna uit. Ook zijn er plannen om docenten vanuit beide onderwijsinstellingen intensiever samen te laten werken of uit te wisselen.

Op weg naar een internationaal Smart Solutions Semester

Ngoc Ngo is als manager strategic partnerships vanuit het Saxion International Office betrokken bij de samenwerking. Ze is blij met de ontwikkelingen: “Dit wordt een unieke stap in de samenwerking tussen Saxion en Hankuk University. Vanuit Saxion hebben we ook de wens om een internationaal Smart Solutions Semester op te zetten. Het experimenteren met deze internationale business cases, samen met onze partneruniversiteiten, is een eerste stap in die richting. We zien het als een goede manier om verschillende vormen van samenwerking te verkennen.”

Wie meer wil weten over dit project of interesse heeft in samenwerking, kan contact opnemen met Klaudyna Renkel van de Saxion International Business School, via k.j.renkel@saxion.nl

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.