Hoofdfoto1.jpg

Opening Hogeschooljaar 2020/2021: ‘Laat je zien, blijf in beeld’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Studenten met vlaggen, (virtueel) publiek op de eerste rij, inhoudelijke gesprekken en swingende muziek: tijdens de opening van het hogeschooljaar in Theater Orpheus in Apeldoorn werd de coronacrisis donderdag bij vlagen even vergeten en werd er onder leiding van voormalig RTL-nieuwslezer Roelof Hemmen vooral gekeken naar de toekomst.

Traditioneel begon de opening, na korte vraaggesprekken met de Apeldoornse Wethouder Nathan Stukker en KOSS-voorzitter Arank de Bruin, met de speech van bestuursvoorzitter Anka Mulder. Vanwege verkoudheidsklachten was ze niet aanwezig in Apeldoorn, maar sprak ze de studenten, medewerkers en partners van Saxion in een video toe over onder meer een elk jaar weer terugkerend onderwerp: duurzaamheid.

Egosysteem

Anka, die tijdens de uitzending samen met collega’s en studenten plaatsnam op de virtuele eerste rij, zag tijdens de coronacrisis files verdwijnen, geluidsoverlast teruglopen en CO2-niveaus dalen. “De coronacrisis heeft dus laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om onze mobiliteit te veranderen, ons gedrag aan te passen en minder stikstof en CO2 uit te stoten.” Ze pleitte ervoor om de miljarden die overheden wereldwijd investeren goed te gebruiken, met de focus op de lange termijn. “Van egosysteem naar ecosysteem.”

Goede richting

Ze ziet daarbij een belangrijke rol weggelegd voor regeringen en het mkb, als ruggengraat van de economie. MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof was donderdagmiddag te gast om over dit onderwerp te praten. Toch vertelde hij de coronacrisis, vooral vanwege de enorme maatschappelijke en economische impact, niet zozeer te zien als een kans. “Maar we wisten voor de crisis natuurlijk al dat digitalisering en innovatie heel belangrijk is en dat we met z’n allen iets met het klimaat moeten. Als we dát nou versterkt gaan doen en we zetten ons investeringsgeld op die ontwikkeling, die er toch al was, dan zou de richting uit de crisis de goede kunnen zijn.”

Anka Mulder
Bestuursvoorzitter Anka Mulder tijdens haar speech

Circulaire businessmodellen

Tijdens de opening van het hogeschooljaar kwamen, in gesprek met Timber Haaker (lector Businessmodellen), Kimberley Roersma (Business Development bij EW Facility Services, founding partner van de Ondernemers Award) en Scotty Boomkamp (student Bedrijfskunde) meerdere voorbeelden langs van hoe bedrijven duurzame, innovatieve concepten en circulaire businessmodellen op kunnen zetten. Onder meer Olaf Pothoven van Deventrade vertelde in aanwezigheid van Jan Mahy, lector Sustainable & Functional Textiles, over zijn ambitie om samen met Saxion sportshirts volledig te recyclen. In de studio showde hij een duurzaam shirt waarin voetbalclub De Graafschap afgelopen seizoen al zijn wedstrijden speelde én kondigde hij aan dat een andere club komend seizoen in gerecyclede shirts speelt.

‘Blijf in beeld’

Diezelfde slagvaardigheid, zo vertelde ze in haar speech, zag Anka de afgelopen maanden bij studenten en collega’s. “Snelheid, optimisme en ondernemerschap. Ondanks het coronavirus is Saxion erin geslaagd een persoonlijke hogeschool te blijven. Ik heb het vaker gezegd: daar ben ik supertrots op.” Want het persoonlijke contact, dat is waar iedereen zo naar uitkijkt. Dat gaven ook Ineke van Oldeniel en Timo Kos toe, toen ze onder begeleiding van de saxofoon- en pianoklanken van Charleon en Marnix Emanuel het hogeschooljaar officieel openden en ze een spreuk onthulden die tekenend moet zijn voor komend jaar: ‘Laat je zien. Blijf in beeld.’

Want dat was de oproep die Anka, symbolisch vanachter de camera, deed aan alle studenten. Kruip tijdens de online colleges uit de anonimiteit en zet je camera aan. “Om het persoonlijk te houden”, besloot ze, “en aandacht te hebben voor elkaar.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.