Twee podiumplaatsen voor Solar Team Twente in 24-uurs race voor zonneauto's - Foto: Martine Ketelaar

Twee podiumplaatsen voor Solar Team Twente in 24-uurs race voor zonneauto's

Leestijd Minuten

Drie weken na hun officiële start deed het nieuwe team van Solar Team Twente met twee zonneauto’s mee aan het Europees kampioenschap in België. De 24-uurs race was de eerste race-ervaring voor het nieuwe team in aanloop naar de Bridgestone World Solar Challenge 2021 in Australië.

Bij de door Le Mans-geïnspireerde race eindigde het Twentse team als tweede en derde op Circuit Zolder. De achterstand op wereldkampioen Agoria Solar Team uit Leuven bleek te groot om nog weg te werken.

Efficiëntie getest

De iLumen European Solar Challenge is een 24-uurs race voor zonneauto’s. In deze race moeten zoveel mogelijk rondes gereden worden. Dit vereist niet alleen optimale efficiëntie van de auto, maar ook van het team. De studenten van Universiteit Twente en Saxion namen deel met de twee meest recente zonneauto’s van het solarteam: RED Shift (2017) en RED E (2019). “We werden dit weekend direct in het diepe gegooid. We zijn pas enkele weken bij elkaar, dus dit was een mooie oefening voor het nieuwe team,” zegt tevreden teamleider Colin van Laar. “Ook omdat we vanwege de coronamaatregelen gelimiteerd waren met de hoeveelheid ervaren oud-teamleden die mee mochten ter ondersteuning, was het een grote uitdaging.”

Comeback van zonneauto RED E

Het is de eerste keer dat RED E in actie komt sinds de zonneauto tijdens de Bridgestone World Solar Challenge 2019 in Australië van de weg raakte. “We hebben afgelopen maanden hard gewerkt aan het herstel van RED E. Het doel was om het nieuwe team met de nieuwste auto tijdens de iLumen European Solar Challenge in actie te laten komen, zodat zij ervaring krijgen met alle ins en outs van een zonneauto,” aldus Rob Kräwinkel, elektrotechnicus van het solarteam van 2019. “RED E en het team hebben erg goed gepresteerd!”

Innovatie staat centraal

Naast teambuilding stond ook innovatie centraal dit weekend. Met RED Shift heeft het Twentse studententeam zich gericht op het testen van nieuwe elektrische technologieën, die al sinds 2016 worden ontwikkeld door het Twentse solarteam. “De technologie heeft zich weer bewezen dit weekend. Naast dat het team een fantastisch resultaat heeft behaald, hebben we stappen gemaakt in het ontwikkelen van een efficiënter elektrisch systeem,” aldus Jan Lenssen, elektrotechnicus van het solarteam van 2017.

De volgende uitdaging

Het nieuwe team van Solar Team Twente zal zich nu volledig richten op het ontwikkelen van een nieuwe zonneauto voor de Bridgestone World Solar Challenge, die in oktober 2021 in Australië zal plaatsvinden. De race van ruim 3000 kilometer van Darwin naar Adelaide is de meest prestigieuze race voor auto's op zonne-energie. De reglementen van deze race dagen deelnemende teams uit om te blijven innoveren. Het team uit Twente heeft de missie om de meest efficiënte zonneauto ter wereld te ontwikkelen. Met deze auto en het fanatisme van de teamleden willen zij laten zien dat er in een korte tijd bijgedragen kan worden aan de verduurzaming van de mobiliteitssector. De voorbereidingen van Solar Team Twente in aanloop naar de race in Australië is te volgen op hun sociale media en hun website solarteam.nl.

Foto: Martina Ketelaar