Anka Mulder, Voorzitter College van Bestuur
Corporate

Saxion blij met coronasteun voor onderwijs

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Saxion is verheugd met het voorgenomen steunpakket van 8,5 miljard euro dat gisteren door de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs werd gepresenteerd. Het pakket is bedoeld om de effecten van de coronamaatregelen op het onderwijs te herstellen. Ook binnen het hoger onderwijs. Saxion krijgt daarmee de komende jaren ruimte om studenten extra te ondersteunen.

Anka Mulder, voorzitter van het Saxion College van Bestuur is blij met het landelijke pakket aan maatregelen: “Het geeft de student de steun en het perspectief dat zo belangrijk is voor het welzijn en de voortgang van de studie in deze tijd. Ook is er aandacht voor de werkdruk van onze docenten. Met de extra middelen kunnen we studenten extra ondersteunen en begeleiden. Het geeft weer wat ruimte.”

Creatieve oplossingen

Saxion zocht tijdens het afgelopen en huidige studiejaar al volop naar creatieve oplossingen om studenten en medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden. Daarbij was er ook volop aandacht voor het welzijn van de Saxion-populatie. Sinds enige tijd zet de hogeschool bijvoorbeeld, tegen betaling, ouderejaars studenten van de opleidingen Psychologie en Social Work in om andere studenten te ondersteunen. Een creatieve manier waarbij studenten als professional-in-opleiding praktijkervaring opdoen. Andere studenten ontvangen op hun beurt direct steun en begeleiding wanneer zij dat in deze uitdagende tijd kunnen gebruiken.

Meer ruimte

Het extra steunpakket dat gisteren gepresenteerd werd, zal ook Saxion meer ruimte geven om de gevolgen van de coronacrisis voor haar studenten en medewerkers breder te helpen opvangen. Hoewel Anka Mulder blij is met het nieuws, benadrukt ze, evenals minister Van Engelshoven dat tijdens de persconferentie deed, dat dit pakket het probleem van de structurele onderfinanciering van het hoger onderwijs en praktijkgericht onderzoek nog niet oplost. “Dat blijft een belangrijke opgave voor het nieuwe kabinet,” aldus Mulder.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.