Sjors Horsthuis
Onderwijs

'Vanuit ons online contact kunnen we straks weer een mooie doorstart in de klas maken'

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Hij begrijpt maar al te goed wat het voor studenten betekent om in coronatijd te starten met een opleiding. Dat is zwaar. Zelf begon Sjors Horsthuis in augustus als docent HBO Rechten bij Saxion. Hoe zoekt hij online toch de verbinding met zijn klassen? “Ik probeer studenten wel iets mee te geven. Voor de periode die hierna komt, als we elkaar weer bij Saxion kunnen ontmoeten.”

Zijn eigen studententijd, destijds ook bij Saxion, leverde hem veel moois op. Langdurige vriendschappen én de liefde van zijn leven, die in zijn eigen klas bleek te zitten. Sjors Horsthuis staat nu zelf bij Saxion voor de klas. Beter gezegd: hij zit voor zijn laptop en geeft online les aan studenten van de Academie Bestuur Recht & Ruimte (ABR&R). In september, bij de start van het schooljaar, was het nog even mogelijk om bij de Saxion Parttime School (SPS) hybride onderwijs te geven. Daarbij trof Sjors een deel van zijn studenten bij Saxion. De rest van de klas keek online mee.

Dubbel hard werken

“Het was fijn om toch nog een paar weken bij Saxion in het gebouw te kunnen zijn, al was dat beperkt. Ik heb een paar collega’s en studenten kunnen ontmoeten,” vertelt Sjors. Al snel moest het onderwijs weer volledig online gegeven worden. Daarbij werd ook de kersverse docent geconfronteerd met een scherm vol zwarte vakjes, omdat studenten liever hun camera niet aanzetten. “Je praat eigenlijk in een zwart gat, weet niet of studenten wel echt zitten mee te luisteren en kunt ook niet zien hoe ze reageren. Hebben ze het begrepen? Komt een grapje goed over? Ik vond dat een behoorlijke uitdaging. Je hebt als nieuwe docent al je handen vol aan het overbrengen van de lesstof. Dit was dubbel hard werken.”

Sjors besloot dat hij toch alles op alles wilde zetten om meer verbinding met zijn studenten te krijgen. Nog steeds doet hij dat: “Ik besteed extra aandacht aan persoonlijk contact. Het is hierbij ook belangrijk dat ik meer over mijzelf vertel. Ik hoop dat studenten ervaren hoe fijn het is om zichzelf ook meer te laten zien. Vooral in het contact met hun klasgenoten. Ook zoek ik naar afwisseling in lesvormen, om als docent zo weinig mogelijk aan het woord te zijn. Door interactie maak je ook meer verbinding. Bij het behandelen van vragen geef ik bijna altijd studenten het woord. Ik laat anderen daar weer op reageren.”

Ruimte om te socializen

Sjors laat zijn klassen vrijwel in elke les in subgroepjes aan de slag gaan met de lesstof, vertelt hij. Daarbij ziet hij dat studenten in klein comité hun camera bijna altijd wél aanzetten. “Ik vraag ze daar ook actief om. Zelf kom ik langs bij de groepjes. Ik kijk en luister kort mee, terwijl ze onderling discussiëren en met de stof bezig zijn. Ook vind ik dat er ruimte voor hen moet zijn om even te socializen. Bijvoorbeeld om over hun weekend te praten. Of over hoe de tentamens gingen. Als ik bij het behandelen van de stof maar merk dat ze hun best hebben gedaan om de vragen door te nemen en de stof te begrijpen.”

Sjors Horsthuis portret.jpg
Docent Sjors Horsthuis over het online contact met zijn studenten tijdens de les

Online onderwijs zo goed mogelijk vormgeven

Met een deel van zijn collega’s volgt Sjors momenteel de cursus Your Online Classroom. Daarin gaan de docenten met elkaar in gesprek over de manier waarop je online onderwijs zo goed mogelijk vorm kunt geven. Ook worden er tips en tricks gedeeld, zoals Sjors ze noemt. “Het is fijn om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Ik mis het kantoor, de docentenkamer en de koffieautomaat om collega’s informeel te vragen hoe zij bepaalde dingen aanpakken. Nu moet ik daar actief online contact voor zoeken. Dat doe je toch minder snel.”

Een korte energizer tijdens de les werkt af en toe om de studenten weer even te prikkelen, zegt hij. “Ik gooi er wel eens een korte muziekquiz tussendoor. Dan draai ik vijf minuten leuke muziekfragmenten met Spotify en laat ik de studenten raden naar de artiest of het liedje. Wie het eerst via de chat reageert heeft dan gewonnen. Het zorgt er voor dat we na de pauze weer met wat positieve energie verder aan de slag kunnen.”

Hoe ingewikkeld deze periode ook is, Sjors blijft studenten oproepen om onderling contact te zoeken en te houden. Als investering voor de tijd die komen gaat, legt hij uit. “Ik spoor ze aan om samen huiswerk te maken met de camera aan, maar natuurlijk ook om persoonlijk contact te zoeken. Zelf doe ik dat door regelmatig een wandeling met een collega te maken, of door digitaal thee te drinken. Wij hebben als docententeam ook vaste momenten om elkaar digitaal informeel te spreken.”

Juist nu investeren in contact

Voor studenten is dit een zware periode, maar het wordt er niet eenvoudiger op als je je afschermt van anderen, vindt Sjors. “Ik probeer ze uit te leggen dat het juist nu belangrijk is hun gezicht te laten zien, actief mee te doen, elkaar online op te zoeken. Als we elkaar over een tijdje weer bij Saxion mogen ontmoeten, dan is het zó belangrijk als we elkaar al wat beter kennen. Dat we gezichten herkennen en juist vanuit ons online contact een mooie doorstart in de klas kunnen maken. Je studententijd is een leuke en belangrijke periode in je leven. Die begint nu anders. Toch kun je nu nog steeds de basis leggen voor al het moois dat komen gaat.”

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.