Coronacoach.jpg
Studentenleven

Saxion start met coronacoaches: ‘Al is het alleen maar voor een luisterend oor’

Leestijd Minuten

Studenten die het vanwege de coronacrisis moeilijk hebben of behoefte hebben aan iemand die met ze meedenkt, kunnen voortaan ook terecht bij zogeheten coronacoaches. Ouderejaars studenten van de opleidingen Social Work en Toegepaste Psychologie bieden in die hoedanigheid een luisterend oor. “Het kunnen kleine dingen zijn, maar ze kunnen je heel erg helpen.”

Sinds vorig jaar maart het coronavirus uitbrak, volgen veel studenten hun colleges noodgedwongen vanuit huis en hebben ze aanzienlijk minder contact met studiegenoten. Eind vorig jaar werden de geluiden steeds sterker dat de coronacrisis nog wel even zou duren en veel studenten moeite hadden met de situatie. En die geluiden bereikten ook het wekelijkse Saxion Directeuren Overleg. “Dat waren verhalen waar ik best wel van schrok”, vertelt Arjan Zemann, directeur van de Academie Mens & Maatschappij. “En dus ontstond al snel het idee dat we hier iets mee moesten.”

Band opbouwen

Die verhalen kwamen onder meer binnen via de verschillende studentendecanen die bij Saxion actief zijn. Zij spreken steeds meer studenten die zich bijvoorbeeld eenzaam voelen. “Veel studenten voelen momenteel weinig binding met hun eigen klas”, legt studentdecaan Lotte Beernink uit. “Ze vinden het moeilijk om bij medestudenten en docenten aan te geven waar ze tegenaan lopen en ook de stap om direct bij ons hulp te vragen is soms nog te groot. In het begin gaven studenten aan dat onze wachtlijsten te lang waren, maar dat hebben we inmiddels opgelost met een structurele uitbreiding. Daarnaast hebben we ingezet op aanvullende studiecoaching, maar vanuit daar dachten we: misschien vinden studenten het fijner om hulp te vragen bij medestudenten, die vanuit een andere academie komen en waar ze een band mee kunnen opbouwen.”

Win-winsituatie

De studenten gaven bovendien zelf ook aan graag gecoacht te worden door een medestudent. Arjan: “De drempel is dan veel lager, doordat je een gesprek met iemand hebt die je ook echt begrijpt. Deze situatie is best wel uniek en bijzonder en daarom is het goed om met iemand van gedachten te wisselen met iemand die in een soortgelijke situatie zit.”

Behoefte aan een luisterend oor?

Wil jij in contact komen met een coronacoach? Vul dan dit formulier in. Kijk voor meer informatie over de coronacoaches op MijnSaxion.

Omdat enkele studenten van de opleidingen Social Work en Toegepaste Psychologie moeite hadden met het vinden van een stageplek, ontstond al snel het idee om hen op te leiden tot coronacoach en aan deze studenten te koppelen. “Maar aangezien dat er niet heel veel waren, hebben we ook derde- en vierdejaars studenten van die twee opleidingen benaderd. We hebben een selectieprocedure opgezet en een korte training ontwikkeld. Uiteindelijk komen ze in een studentenpool terecht en kunnen ze betaald ervaring opdoen, met op de achtergrond hulp van een decaan. Zo ontstaat er hopelijk een win-winsituatie.”

Luisterend oor

Studenten kunnen volgens Arjan voor allerlei zaken terecht bij de coronacoaches. “Er zijn studenten die geen problemen ervaren en studenten die zware problemen hebben. De coronacoaches zijn er voor de groep die daar tussenin zit en dus een beetje verstopt is.” Lotte: “Al heb je alleen maar behoefte aan een luisterend oor of iemand die even met je meedenkt. Misschien vind je het lastig om online contacten te leggen en kunnen jullie samen nadenken over hoe dat wel kan. Het hoeft ook niet per se studiegerelateerd te zijn, het kan ook zijn dat het thuis even wat minder gaat. De coronacoach kan misschien wel uit ervaring vertellen hoe hij of zij dat ooit heeft opgelost.”

Misschien denken studenten zelf wel: ik heb geen probleem, ik zit gewoon niet zo lekker in m’n vel. Maar ook dan kun je contact opnemen.

Lotte Beernink.jpg
Studentendecaan Lotte Beernink

Studenten op de eerste plaats

Arjan looft de slagvaardigheid bij zijn collega’s van de projectgroep, die begin januari voor het eerst bij elkaar kwam. “Veel mensen waren bereid om dit in hun vrije tijd op poten te zetten, omdat het belang voor iedereen evident was. Het illustreert wat mij betreft in hoeverre Saxion zijn studenten op de eerste plaats heeft staan en ik hoop echt dat we hiermee in een behoefte kunnen voorzien.”

Kleine dingen

Volgens Lotte is het nu vooral belangrijk dat studenten tijdig aan de bel trekken. “Dan kunnen ze op korte termijn geholpen worden. Al is dat misschien niet eens het juiste woord. Het gaat erom dat ze dan iemand hebben die met ze mee kan denken. Misschien denken studenten zelf wel: ik heb geen probleem, ik zit gewoon niet zo lekker in m’n vel. Maar ook dan kun je contact opnemen, zodat iemand even naar je kan luisteren en daarna samen met jou kan bedenken wat je vervolgens belangrijk vindt om te doen. Bijvoorbeeld even wandelen of foto’s maken buiten. Want het kunnen kleine dingen zijn”, besluit ze. “Maar ze kunnen je heel erg helpen.”