Brain.jpg
Business

Sportmarketing-alumnus Brain heeft van het voetbalstadion zijn werkplek gemaakt

Het was zijn droom om profvoetballer te worden. Dat werd Brain Visser helaas niet, maar toch heeft hij het voor elkaar gekregen om van het voetbalstadion zijn werkplek te maken. Hij studeerde in 2016 af aan de opleiding Sportmarkting en nu werkt hij bij voetbalclub Go Ahead Eagles. “Wanneer je één stap binnen De Adelaarshorst zet, ben je meteen verkocht.”

Hoi Brain, waar werk je momenteel?

“Op dit moment werk ik voor Go Ahead Eagles. Een betaald voetbalorganisatie uitkomende in de Keuken Kampioen Divisie. Mijn carrière begon in Zeist bij De CED (coöperatie Eerste Divisie), waar ik als commercial promotion officer (CPO’er) actief was voor Achilles’29 uit Groesbeek. De ‘kleinste jongen’ uit de competitie. Als CPO’ers bood ik ondersteuning op commercieel en marketinggebied. In dienst van de CED mocht ik ook mijn steentje bijdrage aan het WEURO2017, het EK Voetbal voor vrouwen. In Deventer was ik verantwoordelijk voor de marketingcommuncatie, wat een ontzettend leerzame en unieke ervaring is geweest. Eind 2017 maakte ik een transfer naar FC Den Bosch om daar mezelf verder te ontwikkelen als accountmanager. Medio 2020 keerde ik terug op het oude nest in Deventer. De voetbalwereld is een kleine en gesloten wereld, mede door mijn netwerk heb ik verschillende ‘transfers’ kunnen maken.”

Wat doe je bij Go Ahead Eagles?

“Ik ben sales- & marketingmedewerker en dat houdt in dat ik de helft van mijn tijd de focus heb op mijn salestaken: relatiebeheer en acquisitie. Daar hoort ook de volledige organisatie bij van wedstrijddagen en zakelijke events. De overige uren besteed ik aan marketing, met als doel meer naamsbekendheid te creëren in de stedendriehoek, middels het aangaan van partnerships.”

Wilde je altijd al in de voetbalsector werken?

“Als klein jongetje had ook ik de droom om profvoetballer te worden. Dat is mij helaas niet gelukt en daar was ik ook snel achter, haha. Sport vind ik persoonlijk gaaf om te doen en te volgen. Tijdens mijn studie Sportmarketing bleek dit ook mijn belangrijkste motivatie. Dat het mij uiteindelijk gelukt is om in de voetbalwereld aan de slag te gaan, net buiten het speelveld, ben ik stiekem wel trots op.

De samenwerking tussen KNVB, UEFA, Gemeente Deventer en Go Ahead Eagles was ontzettend leerzaam en een gaaf project. Dit zal mij altijd bijblijven en heeft mij mede gevormd tot de persoon die ik nu ben. De maanden van voorbereidingen op het toernooi, om vervolgens vijf weken lang het toernooi te draaien, was een unieke ervaring.

Brain over het organiseren van het EK vrouwenvoetbal in Deventer, vier jaar geleden

Ben je zelf ook fan van Go Ahead Eagles?

“Wanneer je één stap binnen De Adelaarshorst zet, ben je meteen verkocht. Deze plek ademt voetbal en het hart van iedere voetballiefhebber gaat hier sneller van kloppen. Het stadion, de sfeer, de fanatieke supporters, het hele plaatje klopt. Als je dag en nacht bezig bent met een club dan ben je binnen no time supporter in plaats van werknemer.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Het wekelijks toewerken naar de wedstrijden. Iedere wedstrijd vraagt weer iets anders van je. Nieuwe tegenstander, nieuwe projecten, nieuwe activaties. Het werk is ontzettend afwisselend en tevens je hobby. Wat is er nou mooier dan te kunnen zeggen dat De Adelaarhorst je kantoor is?”

Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Goeie vraag. In mijn prille loopbaan heb ik toch al het een en ander meegemaakt, van degradatie tot bijna promotiefeesten. En van Russische overnames tot financiële uitdagingen. Maar wat de gaafste ervaring tot op heden is, blijft het WEURO 2017 in Deventer. De samenwerking tussen KNVB, UEFA, Gemeente Deventer en Go Ahead Eagles was ontzettend leerzaam en een gaaf project. Dit zal mij altijd bijblijven en heeft mij mede gevormd tot de persoon die ik nu ben. De maanden van voorbereidingen op het toernooi om vervolgens vijf weken lang het toernooi te draaien, was een unieke ervaring.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“In ons derde leerjaar heb ik met enkele medestudenten een wielertour in Frankrijk, op de Mont Ventoux, mogen organiseren voor onze leraren. Hoe tof is het om je project in Frankrijk uit te mogen voeren en het volledige plan zelf te mogen schrijven!”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Jaag je dromen na en stel voor jezelf doelstellingen op, zodat je deze na kan streven. Probeer tijdens je laatste studiejaar jezelf te oriënteren op de arbeidsmarkt en ga gericht solliciteren. Als je ervan overtuigd bent dat je in een bepaalde branché aan de slag wil, kan je dit enthousiasme overbrengen en je doelstelling realiseren. Hiermee vergroot je de kans en geef je jezelf extra tijd om de perfecte baan te vinden.”

Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.