Sophie Rekers.jpg
Onderwijs

Studenten ontwikkelen e-book voor scholengemeenschap: ‘Docenten waren heel enthousiast’

Het was, zeker in tijden van thuisonderwijs, een schot in de roos voor de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle: digitaal lesmateriaal waarmee scholieren docentonafhankelijk kunnen leren. Studenten van de opleiding Creative Business ontwikkelden deze lesstof in het kader van de specialisatie Educatieve Mediaconcepten. “We kregen een mailtje dat de docenten heel enthousiast waren, heel tof dat ze onze lesstof daadwerkelijk gebruiken.”

Tijdens de specialisatie ​Educatieve Mediaconcepten combineren studenten media en onderwijs, en leren ze hoe ze het leereffect van leerlingen kunnen vergroten door media in te zetten? Drie Creative Business-studenten kregen elk de opdracht een e-book te ontwikkelen met het thema media en mediawijsheid. Een van deze studenten was Sophie Rekers. Zij schreef voor een eerstejaars havo-klas een e-book over beeldtaal in fotografie, met de onderwerpen optische illusie, beeldcultuur en reclametechnieken.

De docenten hebben vanwege corona destijds de opdracht gekregen om zoveel mogelijk het docentonafhankelijk leren te stimuleren bij hun leerlingen. Juist in tijden van thuisonderwijs komt deze lesstof dus goed van pas.

Creative Business-student Sophie Rekers over de perfecte timing van het uitbrengen van hun e-book

Beeldvorming

“De focus lag daarbij op nepnieuws. Het doel was om de kids bewust te maken van hoe de media de werkelijkheid kan kleuren door middel van beeldvorming”, vertelt Sophie. “We hebben de leerlingen eerst geïnterviewd om te achterhalen wat zij al weten op het gebied van mediawijsheid. Vervolgens hebben we zoveel mogelijk informatie gezocht en dit omgezet naar lesmateriaal.”

E-book2.jpg E-book.jpg

Docentonafhankelijk leren

Voor de Thorbecke Scholengemeenschap, dat met hun module Moderne Media een voorloper is binnen het middelbaar onderwijs, kwamen de e-books als geroepen. “De docenten hebben vanwege corona destijds de opdracht gekregen om zoveel mogelijk het docentonafhankelijk leren te stimuleren bij hun leerlingen. Juist in tijden van thuisonderwijs komt deze lesstof dus goed van pas. We kregen onlangs een mailtje dat de docenten heel enthousiast waren over de materialen”, vertelt Sophie trots. “Heel tof dat ze onze lesstof daadwerkelijk gebruiken.”

Tom Wassink

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Gerelateerde artikelen

Romaissae Taouil (eigen foto, met toestemming) Onderwijs

Marketing met een maatschappelijk aspect: Romaissae’s stage-ervaring bij Nieuwe Wending

06 maart 2024
Elcin Coraklar en Daniel Verlaan Onderwijs

Creatieve Inspiratiedag bij Creative Business: een duik in de wereld van media, ondernemerschap en passies

22 november 2023
Maaike de Haas 2.jpg Onderwijs

Maaike de Haas maakte een educatieve les voor nieuwkomers in Nederland en won de Media & Onderwijs prijs