Delta

Electric Superbike Twente presenteert Delta-XE: 'We zijn heel trots'

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Electric Superbike Twente heeft woensdag haar nieuwe racemotor gepresenteerd. In een YouTube-filmpje onthulde het studententeam de Delta-XE, een motor met 200 pk, die snelheid combineert met wendbaarheid en betrouwbaarheid. Saxion-studenten Daan Smits en Bas Engbers zijn trots op hun voertuig. “Toen de motor voor het eerst helemaal af was, was het bijna ongeloofwaardig.”

Foto: Sebastiaan Bors

De presentatie van het voertuig is toch altijd weer een mooie mijlpaal voor de studententeams. “We hebben heel veel reacties gekregen van vrienden en familie”, vertelt Daan Smits, student Civiele Techniek en verantwoordelijk voor de External Relations bij Electric Superbike. “Maar ook van de partners van Electric Superbike. We zijn heel erg trots.”

Na de ontwerppresentatie in november merkte hij dat het team sommige dingen toch nog even anders moest aanpakken. “Maar uiteindelijk is dat allemaal gelukt. Binnenkort gaan we het volledige batterijpakket testen en dan komt de tuningfase. De eerste 80% van de ontwikkeling van de motor is namelijk best doable, maar in de laatste 20% kun je veel winnen aan prestatie. Dan is het dus tijd om de motor te finetunen: de vering afstellen, kijken hoe de motor voelt, hoe die uit de bocht komt. Dat lukt je allemaal niet op de rollerbank.”

De nieuwe motor is vooral krachtiger en betrouwbaarder dan het model van vorig jaar. Door het ontwerp van vorig jaar door te ontwikkelen heeft de elektromotor veel meer vermogen in hetzelfde formaat, van 150 naar 200 pk. Hiermee moet de motor een topsnelheid van 300 km/h kunnen halen. “Toen de motor voor het eerst echt helemaal af was, was het bijna ongeloofwaardig”, aldus Daan.

Bas Engbers
Werktuigbouwkunde-student en chassis engineer Bas Engers

Ook chassis engineer Bas Engers, die Werktuigbouwkunde studeert bij Saxion, is trots. Maar hij wil ook niet te vroeg juichen. “Het is gaaf wat je tot nu toe hebt neergezet, maar voor mij is het pas echt een mijlpaal als de motor écht rijdt.” Hij richtte zich vooral op het batterijpakket. “Die heb ik zelf ontworpen. Als die straks in elkaar zit en wordt goedgekeurd door de ERRA, is dat echt mijn trots.”

Races

De races die op de kalender stonden zijn voorlopig uitgesteld door de coronacrisis. Begin september staat er een race in Hengelo (Gelderland) op de planning. Een race waar het team al meerdere jaren een vaste plek in de startopstelling heeft. Dit jaar hoopt het team met twee motoren twee plekken te bezetten op de startgrid. Voor de toekomst is het team druk met het opzetten van een racekampioenschap voor prototype elektrische motoren, de ERRA. Het team hoopt dat dit internationale kampioenschap volgend raceseizoen de kalender zal aanvullen.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.