Jochem.jpg
Business

Alumnus Jochem werd via zijn netwerk product engineer bij Coulisse

Jochem Nijland, afgestudeerd in 2018 aan de opleiding Industrieel Product Ontwerpen, werkt bij Coulisse in Enter, waar hij innovatieve raambekleding ontwerpt voor mensen over de hele wereld. Hij kwam aan zijn baan via een studiegenoot die daar al werkzaam was. Zijn tip voor studenten is dan ook: “Steek tijd in het onderhouden van je contacten.”

Hallo Jochem, waar werk je?

“Ik werk bij Coulisse in Enter. Ik ben daar terecht gekomen via mijn huidige collega ontwerper én destijds studiegenoot bij de opleiding Industrieel Product Ontwerpen. Coulisse was destijds (in 2019) op zoek naar een Product Engineer, waarna ik werd benaderd. Doordat deze functie meer aansloot op mijn behoeften en kwaliteiten dan mijn vorige baan ben ik ingegaan op het aanbod, waar ik tot op heden geen spijt van heb.”

Wat is je functie bij Coulisse?

“Mijn functie is Product Engineer en de taken die daarbij horen zijn onder meer ontwerpen in SolidWorks, het maken van prototypes, testen van (nieuwe) producten en producttraining geven. Een veelzijdig en vooral uitdagend takenpakket.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“Het leukste aan mijn baan is het ontwerpen van nieuwe producten. Sinds ik werkzaam ben bij Coulisse heb ik al een aantal mooie producten mogen ontwikkelen, die nu langzamerhand op de markt te vinden zijn. Eigenlijk is het allermooiste aan mijn werk dat je bezig bent met het maken van producten die later in de schappen liggen of bij mensen thuis hangen.”

Industrieel Product Ontwerpen-alumnus Jochem over zijn Saxion-tijd

Waar ben je trots op?

“Eigenlijk zijn er meerdere dingen waar ik trots op ben, dus één specifiek iets opnoemen, kan ik niet. Maar het meest bijzondere is toch wel het allereerste product dat ik heb ontworpen binnen Coulisse. Dit zal mij hoe dan ook altijd bij blijven. In dit geval was het een compleet nieuw rollerblind mechaniek voor onze doe-het-zelf-markt. Onze klanten hadden de beschikking over een klein en groot mechaniek, maar niets daartussen. Daarvoor heb ik een nieuwe mechaniek ontwikkeld, die daar perfect tussen viel qua grootte.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Wat mij het meest is bijgebleven is de werkplaats. In mijn ogen het hart van de opleiding. Je kan wel een mooi product ontwikkelen achter je laptop, maar de praktijk is net zo belangrijk, zo niet belangrijker. Tot op de dag van vandaag merk ik dat het ontzettend belangrijk is om te testen, te testen en te testen. Net zo lang totdat het product staat als een huis. Gelukkig is dit de laatste jaren eenvoudiger geworden door de opmars van 3D-printers. Wij beschikken op onze afdeling over twee 3D-printers die bijna dagelijks aan staan. Zo kunnen wij snel aanpassingen maken, printen en testen in de werkplaats.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Als ik kijk naar mijzelf, heb ik altijd het beste uit mijzelf willen halen. De zogenoemde zesjescultuur heb ik nooit gehanteerd én begrepen. Je doet je opleiding met een bepaald doel. Haal uit elke opdracht het uiterste uit jezelf. Blijf je zelf uitdagen en motiveren, elke dag. Daarnaast ben ik via mijn netwerk aan mijn huidige baan gekomen, dus steek tijd in het onderhouden van je contacten.”

Wil jij jezelf ook trots maken met een zelfontworpen product?

Lees meer over de opleiding Industrieel Product Ontwerpen!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.