Jobcoach cursus werkgelukdeskundige

Anoushka van Bemmel draagt bij aan werkgeluk bij ROC Nijmegen

Leestijd Minuten

Anoushka van Bemmel werkt als docent/trainer aan het ROC Nijmegen. Ze was voor haar leerlingen al een tijdje bezig met positieve psychologie toen de coronacrisis begon. Tijdens de lastige periode die volgde bleek er bij haar collega docenten animo om ook iets met die positieve psychologie te doen.

Ze ontwikkelde een lesmodule Your Roadtrip waar werkgeluk onderdeel van is, want volwassenen zijn toch net een andere doelgroep dan de jongeren die ze lesgeeft. Ze raakte dusdanig geïnspireerd dat ze zich voor de post-hbo leergang Werkgeluk aanmeldde.

Veel animo

Anoushka: “Ik was al langer met positieve psychologie bezig, maar zocht naar verdieping en inspiratie. Die diende zich aan toen ik vorig jaar voor mijn collega’s met het onderwerp aan de slag ging. Bij jongeren focus je op hun studie, persoonlijk leven en de keuzes die ze voor de toekomst gaan maken. Bij volwassenen zoom je ook op werkgeluk in aangezien dat toch een belangrijk onderdeel van je levensgeluk vormt. Dat heb ik in de module voor de collega’s meegenomen. De training heb ik in samenwerking met de HR-afdeling binnen de organisatie aangeboden. Er bleek meteen veel animo te zijn, de eerste training deden er 45 medewerkers mee. Daarna heb ik nog een training gegeven. En inmiddels ben ik met andere ROC’s in gesprek om het binnen hun organisatie aan te bieden, dus de behoefte is er.”

anouschka

Steeds belangrijker thema

“Voor sommige oudere collega’s is werkgeluk nog een ver-van-mijn-bed show, maar de jongere generatie is heel enthousiast. Voor hen is het ook vanzelfsprekender om met dit soort thema’s bezig te zijn. Zij zoeken juist zingeving en waarden binnen een organisatie. En tegelijkertijd zijn ze bewust bezig met het verwezenlijken van hun persoonlijke doelen en dromen. Je zult zien dat werkgeluk in de toekomst een steeds belangrijker thema wordt.”

HR-raakvlakken

“Door de afstemming met de HR-afdeling kwam ik erachter hoeveel raakvlakken er met HR zijn. Je kunt vanuit HR echt iets voor je medewerkers betekenen. Dat had ik me van tevoren niet zo gerealiseerd. Het heeft me de ogen geopend in de zin dat het naar meer proeft. Ik denk dat ik een vervolgopleiding op het gebied van ‘HR learning & development’ wil gaan doen.”

Afwisselend en inspirerend

“Maar eerst natuurlijk de leergang Werkgeluk afmaken. Ik ben nog bezig, maar vind het super interessant. Vooral de mix van praktijkvoorbeelden en wetenschappelijke achtergronden. Zo had ik de economische invalshoek nog niet echt onderzocht. Daar kan docent Guy van Liemt van de Erasmus Universiteit heel bevlogen over vertellen. Want gelukkige medewerkers leveren voor een bedrijf uiteindelijk ook meer rendement op. Daarnaast zorgt Gea Peper voor de voorbeelden uit de praktijk. Heel afwisselend en inspirerend. En zoals gezegd heeft het mij nieuwe inzichten en perspectieven opgeleverd waar ik mee verder kan. Een aanrader dus.”