Marije van Hunenstijn.jpeg

Deze (oud-)Saxion-studenten zijn actief op de Olympische Spelen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Na een voor Oranje ietwat teleurstellend verlopen Europees Kampioenschap Voetbal is het nu alweer tijd voor de Olympische Spelen. Maar wist je dat er ook enkele (oud-)Saxion-studenten strijden om het felbegeerde eremetaal? Wij zetten ze voor je op een rijtje!

Voor Reshmie Oogink van de Saxion Topsport Academy waren de Spelen helaas al voorbij voordat ze begonnen waren. De taekwondoka uit Almelo testte vorige week positief op corona en moet daardoor tien dagen in quarantaine, waardoor ze het taekwandotoernooi aan haar voorbij moet laten gaan. “Dit is één grote nachtmerrie”, vertelde ze Tubantia.

Haar medestudente Marije van Hunenstijn (op de foto uiterst links) komt wel in actie de komende weken. Op vrijdag 30 juli om 04.40 uur loopt de hardloopster het sprintnummer op de 100 meter, waarna ze een dag later om 14.50 uur eventueel de finale loopt. Ook doet Marije mee aan de estafette op de 4 x 100 meter. Donderdag 5 augustus om 02.10 uur loopt ze met haar teamgenoten, waaronder Dafne Schippers, de kwalificatie en een dag later vindt om 13.25 uur de finale plaats.

Oud-studenten

Ook doen er enkele ex-studenten van Saxion mee. Een daarvan is Bas Verwijlen, die van 2009 tot 2011 Commerciële Economie studeerde bij Saxion. De degenschermer verloor zondag de achtste finale met 15-11 van de Fransman Romain Cannone en is daardoor uitgeschakeld. “Dit is verschrikkelijk balen”, sprak hij tegen de NOS.

Baanwielrenner Matthijs Buchli doet op dinsdag 3 augustus om 08.30 uur mee met de teamsprint en zaterdag 7 augustus om 08.30 neemt hij deel aan de keirinwedstrijd, waarbij de fietsers het eerste gedeelte van de baanwedstrijd achter een gangmaakmotor aanrijden. Op zondag is om 08.30 uur vervolgens de keirinfinale. Matthijs, die studeerde aan de Saxion Topsport Academy, haalde al eens een zilveren medaille op de Olympische Spelen en werd meerdere malen wereldkampioen.

Tot slot doet ook wielrenster Shanne Braspennincx, die in 2012 haar studie Commerciele Economie afrondde, mee aan de nodige baanwedstrijden. Maandag 2 augustus om 08.30 uur komt ze in actie tijdens de teamsprint en woensdag 4 augustus om 08.30 tijdens het keirin. Op donderdag om 09.30 uur is dan de eventuele finale van het keirin en op vrijdag om 08.30 uur kan ze alweer aan de bak tijdens de sprint, waarvan zondag 8 augustus om 08.30 uur de finale is.

Wil jij ook je studie combineren met een culturele of een topsportcarrière?

Maak dan gebruik van onze Talentenregeling!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.