Musicmoves2.jpeg
Studentenleven

Dit is waarom je woensdag en donderdag kon genieten van muziek bij Saxion

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Zowel gisteren in Enschede als vandaag in Deventer kon je twee uur lang genieten van muzikale optredens op het Saxion-terrein. Onder de noemer Kleinste Clubtour vroeg de organisatie van Music Moves aandacht voor het muzikale gemis van de afgelopen tijd én voor mensen voor wie dansen niet vanzelfsprekend is.

Het is ongetwijfeld lang geleden dat je samen met leeftijdsgenoten hebt kunnen dansen op muziek, maar gisteren in Enschede en vandaag in Deventer was het toch echt weer even mogelijk. De zogeheten Kleinste Clubtour bracht in een kleine tent verschillende dj’s met zich mee en is deze dagen niet alleen te vinden op de Saxion-terreinen, maar ook in steden als Breda, Amsterdam, Nijmegen en Den Bosch. Dit om aandacht te vragen voor het project Music Moves.

Disco met daklozen

“Music Moves is een fantastisch project, waarbij we jongeren verbinden aan eenzame of kwetsbare mensen”, vertelt Simone Tijans, docent Social Work. “En daarvoor zoeken we nog muzikale, maatschappelijke ambassadeurs, die tijdens de Week tegen Eenzaamheid in oktober een muzikale activiteit kunnen begeleiden. We gaan dan namelijk met 350 eerstejaars Social Work-studenten van vier onderwijsinstellingen langs zo’n 20 tot 25 zorginstellingen, om bijvoorbeeld te salsadansen met ouderen, een disco te organiseren voor daklozen of hiphopbattles te doen met jongeren met een beperking.”

Met dansen kunnen mensen hun energie kwijt, maar het roept ook bepaalde energie op. Het is de verbindende factor binnen dit project.

Simone.jpeg
Social Work-docent Simone Tijans over de rode draad binnen dit project: dansen

Vanwege de coronacrisis zijn veel mensen eenzaam of hebben ze psychische problemen. “En dat merken we ook binnen de instellingen. Dit soort evenementen zijn dan fantastisch, hier hebben onze cliënten echt behoefte aan. Met dansen kunnen mensen hun energie kwijt, maar het roept ook bepaalde energie op. Het is de verbindende factor binnen dit project.”

Fantastisch kans voor studenten

Music Moves is dus nog op zoek jongeren die deze activiteiten kunnen organiseren en de Social Work-studenten, de vrijwilligers voor één dag, kunnen begeleiden. “Je wordt voorbereid door middel van een viertal trainingen in september, bijvoorbeeld onder leiding van rapper Pjotr uit Deventer, en op 31 augustus is de kick off van het project in het FC Twente-stadion. Het is echt een fantastische kans voor studenten om talenten, vaardigheden en competenties te ontwikkelen en om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.”

Wil jij door te dansen mensen een mooie dag bezorgen?

Volg dan vier gratis trainingen van ondernemers en experts uit de muziekindustrie en organiseer je eigen muziekevent voor mensen met wie je niet gauw op de dansvloer staat. Schrijf je dus snel in voor Enschede of Deventer!

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.