Timo Kos reikt een gepersonaliseerde champagnefles uit
Ondernemerschap

Gepersonaliseerde champagneflessen én Serendipity Award uitgereikt tijdens afsluiting minor Startup Ondernemer

Bestuurslid Timo Kos heeft donderdag tijdens de feestelijke afsluiting van de minor Startup Ondernemer drie gepersonaliseerde champagneflessen uitgedeeld voor de zogeheten Wall of Champagne. Ook kroonde Centrum voor Ondernemerschap-directeur André Roos op het terrein van de Gasfabriek in Deventer een groep studenten die een machine voor textielrecycling ontworpen tot winnaar van de Serendipity Award.

Aan het begin van de minor Startup Ondernemer wordt elke studentondernemer gevraagd om ambitieuze doelstellingen op te stellen die ze tijdens de minor willen halen. De studenten die deze vervolgens halen, ontvangen een gepersonaliseerde fles champagne die, als de fles leeg is, een plekje krijgt op de speciale Wall of Champagne. Lars Brinkman met Stabilite, Flore Kattenpoel Oude Heerink met Fantoosh Vintage en Jip Nieuwland met Newland Design ontvingen donderdagmiddag in de Gasfabriek in Deventer zo’n champagnefles tijdens de feestelijke afsluiting van de minor.

Machine voor textielrecycling

Tijdens het event werd ook de Serendipity Award uitgereikt, normaal gesproken verbonden aan de LED International Projectweek, maar omdat die dit jaar niet doorging deze keer gekoppeld aan het Smart Solutions Semester. De award is bedoeld voor projecten die ondernemend, innovatief en samenwerkingsgericht zijn geweest. Serendipity betekent daarnaast het vinden van iets onverwachts en bruikbaars, terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders.

De studenten Bart Cuijpers, Andrei Dragan, Ralph Spijkman, Floris Hissink, Jeroen Gelmers, Roel Hietbrink en Bart Polhuis gingen er met de prijs van €500,- vandoor, vanwege hun prestaties tijdens het project ‘Expanding the value of textiles waste materials’, dat ze uitvoerden voor Frankenhuis BV. Vanwege geheimhouding konden ze niet alle details prijsgeven over hun innovatie, maar met de machine die ze ontworpen hebben kan in de toekomst met 200 tot 500 kilo textielafval getest worden, in plaats van met 5000 kilo. Zo wordt er aanzienlijk minder kleding verspild. Al doende kwamen ze erachter dat hun oplossing bijzonder duurzaam en innovatief was en bovendien ook nog eens ruimte biedt tot een nieuwe businesscase.

(tekst gaat verder onder de foto's)

Bron voor nieuwe producten

“Het winnende team heeft zich onderscheiden door tot een ontwerp en advies te komen voor een machine voor textielrecycling, een belangrijke technische ontwikkeling voor het hergebruik van gebruikte kleding”, aldus de jury. “De samenwerking binnen het team was uniek, wat werd versterkt door het internationale component. Dat is binnen het team bijzonder goed gebruikt en tot meerwaarde gebracht. De opdrachtgever is zó blij, dat ze elk teamlid graag terugzien tijdens het afstuderen of zelfs als werknemer.”

Ook directeur André Roos was donderdagmiddag onder de indruk van het niveau. “Smart Solutions-projecten die innovatieve, inspirerende en duurzame studentenoplossingen blijken te zijn, vormen nu opeens ook een bron voor nieuwe producten. En daarmee hopelijk ook het begin van startups van studenten, die met deze kansen gaan ondernemen.”

Minor Startup Ondernemer

De minor Startup Ondernemer is bedoeld voor ondernemende en ambitieuze studenten die topondernemers willen worden. Studenten leren om hun idee voor een onderneming om te zetten in een toekomstgericht bedrijf of om hun huidige onderneming naar een hoger niveau te brengen.

Studenten leren door te doen en zijn twintig weken actief bezig met hun onderneming en vaardigheden als ondernemer. Daarnaast biedt de minor verschillende activiteiten aan, zoals gastlessen, coachgesprekken, workshops, netwerkbijeenkomsten en Startup Cafés. Allemaal bedoeld om te kunnen excelleren als ondernemer.